فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

لطفا از تمام مطالب دیدن فرمایید.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج‌شنبه) در دیدار مسئولان و فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی، علت دشمنی‌ها علیه انقلاب اسلامی را ایستادگی ملت ایران و صراحت و تسلیم‌نشدن در مقابل سیاست‌های استکبار خواندند و تأکید کردند: نیروهای مسلح باید با شتاب در پیشرفت‌ها و افزایش آمادگی‌های خود، چنان اقتداری ایجاد کنند که دشمنان حتی جرأت نکنند خیال تعرض را به ذهن خود راه دهند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، برنامه‌ریزی برای «فردای بهتر و پیشرفته‌تر ایران اسلامی» را در همه‌ی بخش‌ها ضروری دانستند و گفتند: آینده‌ی کشور به دست جوانانی است که باید قدر آنها را دانست و برای آنکه ایران فردا بتواند تواناتر، مقتدرتر و با زبان گویاتر در منطقه و دنیا ظاهر شود، باید نسل بعد را آماده‌تر، مصمم‌تر، دانشمندتر و شجاع‌تر پرورش داد.
رهبر انقلاب با اشاره به عقب‌ماندگی‌های مزمن و تاریخی کشور در اثر حکمرانی عناصر وابسته به‌خصوص در دوران پهلوی، افزودند: پیشرفت‌های امروز نیروهای نظامی در بخش‌های مختلف بسیار ارزشمند است اما با توجه به عقب‌ماندگی‌ها باید شتاب حرکت را افزایش داد و چنان اقتداری ایجاد کرد که دشمنان حتی جرأت نکنند خیال تعرض به مرزهای این کشور را به ذهن خود راه دهند.


برچسب‌ها: سیدعلیخامنه ایسیناخداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 10 مهر 1394 | 1:16 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

شعرخوانی مسعود یوسف پور شاعر جوان مشهدی درباره مذاکرات هسته ای

 گر نمی‌فهمد کسی حرف ولی را / مشکلش از همان خوابیدن زنگ کلاس دینی است

عده‌ای کلاً همین‌ طورند شـاد و خنده‌رو / ما نمی‌دانیــم، حتـماً وقت خودشیرینی است

 


 


 

 


برچسب‌ها: سینا خداکرم شعرخوانی مسعود یوسف پور شاعر جوان مشهدی درباره مذاکرات هسته ای گر نمی‌فهمد کسی حرف ولی را / مشکلش از همان خوابیدن زنگ کلاس دینی است عده‌ای کلاً همین‌ طورند شـاد و خنده‌رو / ما نمی‌دانیــم حتـماً وقت خودشیرینی است

تاريخ : یک شنبه 17 خرداد 1394 | 9:27 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |


اوباما بازهم تهدید کرد/ آیا دولت راستگویان عبرت گرفته است؟
کدخدای دروغگو!

           هیچ کس باور نمی کرد، نرمش قهرمانانه ای که رهبر معظم انقلاب به دلیل اصرارهای دولت برای حل مناقشه فی ما بین ما و گرگ درنده ای به نام آمریکا صادر فرمودند، در آخرین روز سفر رئیس جمهور محترم با مذاکره تلفنی رؤسای دو دولت ختم شود. اما این اتفاق افتاد و نیمه شب جمعه هفته قبل که بسیاری از رسانه ها (از جمله 9دی) منتشر شده بودند، خبر این مکالمه بمب خبری شد. هرچند بسیاری از مردم درکنار قدم های هوشمندانه تیم ایران، ناباورانه این تابوشکنی را اشتباه بزرگ تاکتیکی دولتمردان دانستند ولی دولت که در ساعت های نخست خرسند از این اقدام دیپلماتیک به نظر می رسید، خیلی زود وعده امام خامنه ای را تحقق یافته دید و در برابر لبخندهای دیپلماتیک طرف ایرانی، مشت آهنین از زیر دست کش مخملین طرف آمریکایی بیرون زد: «هیچ چیز عوض نشده و همه گزینه ها حتی گزینه نظامی در برابر ایران همچنان روی میز است.» این موضع آمریکا که روحانی در تبلیغات ایام انتخابات او را کدخدای دنیا دانسته بود، همه خواب های خوش تیم دیپلمات ایرانی را به هم زد و برای چند صدمین بار حکایت از دروغگویی اش کرد. هرچند مدافعان سازش بویژه جریان رسانه ای آن در ایران بعد از تکرار این تهدیدها در حیرت فرو رفتند اما تا حدودی برای آحاد مختلف جامعه مشخص شد که دشمنی آمریکا با ملت ایران، بسیار ریشه دارتر از آن است که با یک لبخند و خداحافظی به زبان فارسی، تغییر کند. اکنون باید نشست و دید که آیا دولت تدبیر و امید (همانطور که رهبر انقلاب در دیدار هفته دولت گوشزد کردند) به جای نگاه به کاهش دشمنی دشمن گرگ صفت، از ظرفیت های داخلی برای برطرف کردن مشکلات مدد خواهد گرفت؟‌ آیا مواضع خصمانه آمریکایی ها پس از نرمش های قهرمانانه و غیرقهرمانانه، باعث عبرت دولتمردان شده است یا نه؟ 9دی این هفته از زاویه های مختلف و با استفاده از کارشناسان این بحث، برای بار دیگر به این موضوع پرداخته است.

 

 

 

 

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 13 مهر 1392 | 5:37 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

محمدحسن دیباج

پس از آزادی تعدادی از محکومان امنیتی فتنه سال 88 موجی از تحلیل های رسانه ای بر آن متمرکز شد که شاید سیاست نظام اسلامی مبنی بر محصور سازی دو تن از سران فتنه تغییر یافته و قرار است که اینان به زودی آزاد شوند.


برچسب‌ها: محمد حسین دیباح سینا خداکرم بازی رسانه ای سران فتنه

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 مهر 1392 | 12:17 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

مهمترین دست آورد این سفر را باید دو عنصر «عزت و عبرت» دانست. همه امید رسانه های غربی و حتی برخی از رسانه های واداده داخلی این بود که رگ هایی از «جدایی دولت از حاکمیت» را در مواضع رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل مشاهده کنند، چیزی که در دوره خاتمی از برخی رسانه های عمومی کشورمان و دنیا بارها دیده شد. فضایی که این جریان در داخل و خارج از کشور ساخته بودند، نشان می داد که آنها منتظر ادبیاتی واداده از رئیس دولت یازدهم اند. سخنان دکتر روحانی هر چند با ادبیات دیپلماتیک ابراز شد اما بر خلاف این امید باطل بود و بر خلاف تصور آنها نشان داد که روحانی نماینده ملتی است که از مقاومت در برابر سلطه گران خسته نشده بلکه به دنبال آرمان ها و اصول خود است. به همین دلیل نیز برخی از رسانه های بیرونی که طی روزهای گذشته برای روحانی کف می زدند، بعد از این سخنان، ادبیات انتقاد را برگزیدند که این، خود نشانه حرکت درست و مواضع قابل قبول رئیس دولت یازدهم در سازمان ملل است. البته همه می دانیم و دکتر روحانی نیز نباید از یاد ببرد که این عزت، حاصل گام نهادن در مسیری و نقشه راهی است که امام خامنه ای برای هیءت ایرانی تعیین نمودند.


برچسب‌ها: سینا خداکرم روحانیعزتعبرت

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 7 مهر 1392 | 12:6 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |
تاريخ : یک شنبه 7 مهر 1392 | 11:56 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

رحمت حق می‌تراود از خراسان شما / این من و این جان سرگردان به قربان شما !
پای تا سر آتشم در شعله‌های اشتیاق/ چون شقایق‌های سوزان در خیابان شما

برچسب‌ها: شعر امام رضا عشق حوائج سینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1392 | 7:30 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

مسعود اکبری یگانه

"توسعه" ،حركتی آگاهانه و برنامه‌ریزی شده در مقیاس ملّی، به سوی امور مطلوب  یك ملت و یك كشور است، حال یک سؤال پیش می‌آید و آن اینکه آیا امور مطلوب نزد همه ملّت‌ها یکسان است؟ آیا امور مطلوبِ مردمانی كه جهان هستی را مخلوق خالقی حی و قیوم می‌‌دانند و خود را مسافر راهی كه مبدأ و مقصد آن با "اِنَّا لِلَّه وَ اِنَّا اِلَیهِ راجِعُون" (بقره: 156) مشخّص شده، با امور مطلوبِ مردمی كه می‌گویند "اِنَّ هِی اِلاَّ حَیاتُنَا الدُنیا نَموتُ و نَحیا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعوثینَ" (مومنون:37) یعنی "ما را جز این زندگانی دنیوی (حیات دیگری) نیست؛ می‌میریم و حیات می‌یابیم و هرگز برانگیخته نخواهیم شد" ‌می‌تواند یكسان باشد؟

 در "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت"، اسلام و ایران چه نسبتی با هم دارند؟


برچسب‌ها: سینا خداکرم 9 دی تکنو تراک

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 26 شهريور 1392 | 7:18 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

با کمک خداوند یکتا توانستم شعبه 2 وبلاگ هم تاسیس شود که به حول قوه الهی به کارش در فضای مجازی شروع به کار کرد

www.sobhan_pak.loxblog.com


برچسب‌ها: wwwsobhan_pakloxblogcom

تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392 | 10:38 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

روایت آیت الله خامنه ای از حماسه آزادسازی سوسنگرد؛
نامه ای که آقا نوشت و چمران امضا کرد
گروه حماسه 9 دی- متن زیر گفت‌وگوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با برنامه «خاطرات جبهه» سیمای جمهوری اسلامی ایران در سوم مهرماه 1363 است.
داخل سوسنگرد تقریباً کسی را نداشتیم. به مردم گفته بودیم تخلیه کنید، نیروهای ارتش و سپاه هم کم بودند. یک سرگرد نیروی هوایی را فرمانده نیروهای مستقر در سوسنگرد کرده بودیم. یعنی هم ارتش و هم سپاه و نیروهای نامنظم ـ که تحت فرماندهی شهید چمران بودـ تحت فرماندهی او بودند. البته تعدادی از بچه‌های افسر نیروی هوایی که با میل و رغبت داوطلب جنگ شده بودند آنجا بودند. 13- 12 افسر که یکی‌شان هم شهید شد. مدافعین شهر سوسنگرد همین عده قلیل بودند... گمان نمی‌کنم تعداد نیروها به 200 نفر هم می‌رسید. یقین داشتیم اگر عراقی‌ها سوسنگرد را بگیرند همه بچه‌ها قتل عام خواهند شد.

برچسب‌ها: آیت الله خامنه ای سینا خداکرم سوسنگرد شهید چمران

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392 | 10:29 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

عقب‌نشيني و مانور ناشيانه و از سرضعف رئيس دستگاه ديپلماسي کشور در برابر فلسفه وجودي دشمن جرّار و پرنفرتي همچون رژيم صهيونيستي که با ادعاي ديپلماسي عمومي در يکي از شبکه‌هاي اجتماعي غيرقانوني و فيلترشده در ايران صورت پذيرفت، موجي از حيرت و تعجب را در ميان مردم برانگيخت. هنوز چند ماه از بیان جمله استراتژیک رهبری انقلاب مبنی بر این که«من دیپلمات نیستم انقلابی ام»  که در حقیقت تعیین کننده استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بود، نگذشته که وزیر امور خارجه به تایید افسانه هولوکاست روی آورد هر چند هنوز مشخص نیست که این اقدام ظریف ، خطای تاریخی است یا یک خط سیاسی از جانب دیپلمات های نیویورکی. ماجرا از آنجا آغاز شد که محمدجواد ظريف در پيام تبريکي به يهوديان و تبريک سال جديد عبري به آنها، خطاي فاحشي مرتکب شد. دختر رئيس پيشين کنگره آمريکا، ‌نانسي پلوسي در پاسخ به حساب کاربري وزير امور خارجه ايران که سال جديد عبري را تبريک گفته بود، نوشت: «متشکرم، سال جديد اگر با پايان انکار هولوکاست از سوي ايران همراه بود، شيرين‌تر مي‌شد.» و اين حساب کاربري پاسخ عجيب و غيرقابل قبولي را براي دختر نانسي پلوسي داشت: «ايران هيچ‌گاه هولوکاست را انکار نکرده است، فردي که هولوکاست را انکار کرد، رفت. سال جديد مبارک.» نکته حائز اهميت اين است که وزير امور خارجه جديد ايران ترجيح داده است تا حتي مخاطب همين سطح نازل ديپلماسي عمومي خود يعني حضور در شبکه‌هاي اجتماعي را نيز نه ملت‌هاي مسلمان و نه ملت‌هاي ستم‌ديده جهان که مخاطبان اصلي ديپلماسي فرهنگي و عمومي انقلاب اسلامي در سي و چهار سال گذشته بوده‌اند، بلکه يهودياني انتخاب کند که به‌واسطه هياهو بر سر افسانه‌اي به نام هولوکاست، موفق شده‌اند بخشي از سرزمين‌هاي اسلامي را به اشغال خود درآورند و...


برچسب‌ها: سینا خداکرم هولوکاست دیپلمات

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392 | 10:22 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

 

سخنان صریح علامه مصباح یزدی:

خط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است

انتظار داشتم که فرصتی پیش آید که از نظرات دوستان استفاده کنم و اگر چیزی هم دارم در طبق اخلاص بگذارم، ولی این لحظات را به چند نکته هرچند پراکنده و نامربوط، ارتجالاً عرض می‌کنم.  همه این تشخیص را داریم اگر غیر این است تصحیح کنید، امروز بزرگترین خطر برای ما و جامعه ما و به ویژه ایران شیعه اسلامی و جامعه بشریت خطری بالاتر از این نیست که اسلام را عوضی به ما بدهند، از ما بگیرند و کم‌رنگ کنند و یا چیزی که از اسلام نیست حذف کنند یا قاطی کنند. این خطر برای سایر مسلمین خطرناک‌تر از ماست، ما به واسطه امام عزیز و برکت شهداء بزرگوار غرق در نعمتیم.


برچسب‌ها: آیت الله مصباح سینا خداکرمخط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392 | 6:2 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای مجلس خبرگان:

همه می دانند ادعاهای آمریکا علیه جبهه مقاومت یک دروغ بزرگ است

مسئولان باید پذیرای نصیحت های خیرخواهانه باشند حتی اگر در برخی مواقع تند و تیز باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، در سخنان مهمی، لازمه تحلیل صحیح از شرایط كنونی منطقه و جهان و صف بندیهای موجود در مقابل نظام اسلامی را نیز داشتن نگاهی كلان و همه جانبه و منطبق بر واقعیات دانستند و تأكید كردند: آنچه كه ما امروز در منطقه مشاهده می كنیم، در واقع واكنش استكبار و در رأس آن امریكا، به بیداری اسلامی است. حضور استكبار در این منطقه متجاوزانه، زورگویانه و زیاده خواهانه و با هدف از بین بردن هرگونه مقاومت در مقابلِ این حضور است، اما جبهه استكبار نتوانسته این مقاومت را از بین ببرد و از این پس هم نخواهد توانست. رهبر انقلاب اسلامی هدف اصلی استكبار در منطقه را تسلط بر آن با محوریت رژیم صهیونیستی، دانستند و افزودند: در قضایای اخیر سوریه هم كه به بهانه سلاح شیمیایی آغاز شده، هدف، همین است اما امریكاییها سعی می كنند با لفاظی و زبان بازی، اینگونه وانمود كنند كه برای یك هدف انسانی وارد قضیه شده اند. حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه آنچه برای سیاستمداران امریكایی مهم نیست، مسائل انسانی است، خاطرنشان كردند: امریكاییها در حالی ادعای مسائل انسانی را می كنند كه در سابقه آنها زندان های گوانتانامو و ابوغریب، سكوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران، كشتار مردم بیگناه افغانستان و پاكستان و عراق وجود دارد.
ایشان تأكید كردند: مسئله انسانیت، موضوعی نیست كه كسی در دنیا باور كند كه امریكاییها به دنبال آن باشند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما معتقدیم امریكاییها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند كرد.


برچسب‌ها: رهبری آمریکا سینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392 | 5:51 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

بعد از همسویی با غرب در ادعای دروغ تقلب علیه نظام اسلامی؛

رسوایی هاشمی در هم صدایی با آمریکا

اوباما با استناد به سخنان رفسنجانی: ایران به حمله شیمیایی توسط دولت سوریه اعتراف کرده است

مواضع صریح، قاطع و راهبردی رهبر  معظم انقلاب  در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری نشان داد، مواضع سیاسی این سال های هاشمی رفسنجانی تا چه اندازه با مواضع حضرت امام و رهبر فرزانه انقلاب زاویه و شکاف دارد در حالی که هاشمی در سخنان اخیر خود که مورد استناد مقامات آمریکایی و صهیونیستی برای حمله به سوریه قرار گرفته است دولت سوریه را عامل کشتار شیمیایی مردم خود دانسته بود، رهبر معظم انقلاب به صراحت فرمودند که ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر مقابله با دولت سوریه به دلیل حمله شیمیایی به مردم خود یک دروغ بزرگ است و بعید است در دنیا کسی این دروغ ها را باور کند.
شاید هاشمی رفسنجانی با این اقدامات درصدد است تا برای همیشه قدرت را تصاحب کرده و نگذارد همچون اتفاقی که در سال 84 و 88 رخ داد، سابقه‌ای دیگر در کشور و نظام از آن یافت نمود.  پالس‌های عجیب و غریب به دشمنان تابلودار انقلاب اسلامی نیز شاید از آن رو صورت گرفته که می‌دانند اتکای به مردم و رأی آنان در داخل کشور مقطعی بوده و برای همیشه نمی‌توانند بر روی این فاکتور حساب کنند. از این بابت است که اتکای به غرب و چشم‌داشت به دشمنان در دستور کار قرار گرفته و هر بار یک لایه از این جلب اعتماد رونمایی می‌شود.


برچسب‌ها: سینا خداکرم رفسنجانیآمریکا سوریه

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 18 شهريور 1392 | 5:45 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

چكيده‏

«تهذيب نفس»، مجموعه از اعمال و رفتارهايى است كه به منظور نجات، تعالى كمال انسان، از جانب مكاتب مختلف انسانى و الهى مطرح شده است ؛ اما غالب اين مكاتب بنا به دلايلى چون نقص و انحراف آگاهى و اغراض مدعيان (مربوط به مكاتب انسانى) و ضعف و نقص روش، در تبيين صحيح و متناسب مصاديق و چگونگى تهذيب نفس و افراط يا تفريط در اين زمينه (يعنى علت تامه و انحصارى تلقى كردن تهذيب نفس براى كمال انسانى) يا إغماض و بى‏توجهى نسبت به ضرورت تهذيب نفس (مربوط به مكاتب الهى كه به علت ضعف و نقص روش مبلغان خود به نحو صحيح مطرح نگشته‏اند)، در اثبات مدعاى خويش ناكام مانده‏اند. همه اين ناكامى‏ها، معلول عدم تعيين جايگاه واقعى تهذيب نفس و محدوده كارايى آن است، از اين رو اين مقاله، با استناد به بيانات ملاصدرا (انديشمندى كه با اتكا بر مطالعات و پژوهش‏هاى وسيع و دريافت‏هاى الهى و انس و احاطه‏اى كه نسبت به معارف دينى دارد، توانسته است در ارتباط با موضوعات عرفانى و انسان‏شناسانه، مطالب منسجم و مبنايى طرح كند براى رفع اين نقيصه مى‏كوشد. مطالب اين مقاله بر دو نكته استوار است:
1 . تنها خالق و مدبر هستى و انسان، قادر به راهنمايى انسان به سمت كمالش است (اهميت شريعت الهى).
2 . «تهذيب نفس» با همه ضرورتش براى حصول كمال انسانى، شرطى ناكافى در اين باره است ؛ يعنى، علت ناقصه است ؛ نه علت تامه.

كليدواژه‏ها: تهذيب نفس، جسمانية الحدوث وروحانية البقاء، حجب، شريعت.

برچسب‌ها: هذيب نفسجسمانية الحدوث وروحانية البقاءحجبشريعتسینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392 | 6:12 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

 

حرفهای اختصاصی وزیر خارجه دولت تدبیر و امید درباره موضع ایران در بحران سوریه، مذاکرات هسته ای و حضورش در شبکه های اجتماعی


اعلام آمادگی ظریف برای مصاحبه با یک پیامک آغاز می‌شود و به خوبی به پیش می‌رود. تعامل خوب رسانه‌ای ظریف نشان‌ می‌دهد که دیپلماتی است که به کار رسانه‌ای ارزش قائل است و آن را راه‌کاری برای تحقق دیپلماسی رسانه‌ای می‌داند؛ همانطور که در فضای مجازی نیز فعالیت گسترده‌ای را دارد.

 
 

برنامه وزارت امور خارجه در مورد مذاکرات هسته‌ای با 1+5 با توجه به واگذاری مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت امور خارجه از سوی رئیس جمهور چیست؟ آیا شما خودتان در این مذاکرات شرکت می‌کنید و یا یکی از معاونانتان را برای این امر در نظر می گیرید؟

این کار جمعی است که تحت هدایت شورای عالی امنیت ملی شکل خواهد گرفت و همان‌طور که در گذشته این روش دنبال می شده، دستگا‌‌ههای مختلف ذیرزبط در بحث هسته‌ای حضور فعالی در تعیین خط مشی‌ها و در مذاکرات سطوح مختلف خواهند داشت. یک رشته مذاکرات تخصصی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داریم که معمولا نمانیدگی ایران در وین  با همراهی وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی کار اصلی آن را پیگیری می کند و در موراد ضروری در سطوح بالاتری نیز دنبال می شود. مذاکرات سیاسی نیز حسب اینکه در چه سطحی برگزار شود، بنده و یا مجموعه‌ای از داخل وزرات خارجه مسئولیتی را بر عهده خواهیم داشت.

حتما این کار جمعی و با هماهنگی و منسجم خواهد بود. مهم این است که این حرکت ریاست جمهوری برای رسیدن به یک راه حل بر مبنای حقوق مردم ایران در برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته‌ای شامل غنی سازی است. این دیدگاه که شامل رفع نگرانی‌های منطقی جامعه بین‌المللی و یا برخی از کشورهای از جامعه  بین‌المللی که برنامه هسته ای ایران صلح‌آمیز است به نفع خود ما نیز هست.

اینکه مذاکرات را چگونه و در چه سطحی ادامه دهیم، بسیار بستگی به این دارد که طرف مقابل چه میزان اراده سیاسی و تمایل به حل موضوع داشته باشد

 سیاستمان هموراه این بوده که سلاح هسته‌ای در دکترین هسته‌ای ایران جایی ندارد و ما خود سلاح و تصور اینکه ایران دنیال سلاح است را مشکلی برای امنیت ملی خودمان می‌دانیم و تاکید داریم که ابهامی برای دنیا باقی نماند که فعالیت‌های ایران صرفا صلح آمیز است. البته گروه‌های جنگ طلبی بوده‌اند که خواسته‌اند با ایران هراسی سیاست‌های خودشان را توجیه کنند و ما در مذاکرات این بهانه را از آنها خواهیم گرفت. اینکه تا چه حد بتواند این روش به سمت حل موضوع و رفع مشکلات برود بستگی به ارده سیاسی طرف مقابل دارد که آیا این تمایل برای رفتن به سمت حل و فصل موضوع وجود دارد و یا قصد دارند بهانه ای را حفظ کنند. به زودی روشن خواهد شد که آیا موضوع برای ادامه بهانه‌جویی است و یا به سمت حل و فصل هستند. حتما کشورهایی که به دنبال اعمال فشار به مردم ایران بودند، باید بعد از انتخابات به این نتیجه قطعی رسیده باشند که مردم ایران با فشار آمادگی این را ندارند که اجازه دهند حقوق‌شان به هر شکلی مورد تعرض قرار گیرد و ایستادگی خواهند کرد. اما روش تعامل سازنده که مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک و موضع برابر در مذاکره است را پذیرفته‌اند؛ روشی که ریاست جمهوری نیز در دوران مبارزات انتخاباتی مورد تاکید قرار دادند و ما نیز آن را در مذاکرات ادامه خواهیم داد. یعنی یک روش مبتنی بر تاکید بر حقوق ایران و تعامل سازنده برای رفع نگرانی‌ها.


برچسب‌ها: سینا خداکرم هاتف پور رشیدی الیگودرز سیاست زبانکده پروین اعتصامی

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 17 شهريور 1392 | 5:41 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |




 بحران سوریه پس از دو سال جنگ، خونریزی و ارسال سلاح و نیرو به سرزمین شامات، به مرحله مداخله نظامی امریکا در این عرصه نزدیک شده است. بازوی تبلیغاتی جبهه غربی – عربی از هفته گذشته و به بهانه آنچه حمله شیمیایی دولت سوریه به مخالفان می‌خوانند، طبل جنگ را کوک کرده‌اند و عبور از خط قرمزی که امریکا تعیین کرده بود، یعنی استفاده از سلاح شیمیایی را مهمترین بهانه برای ورود نظامی و مستقیم امریکا به این مناقشه می‌دانند.
مهم نیست که استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه نبوده باشد و یا اینکه شواهد غیرقابل انکار برای نقض این ادعا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده باشد، بلکه مهم آن است که در یک جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی، دولت باراک اوباما به شیوه دولت جرج بوش، بهانه‌ای را دست و پا کرده است تا مداخله نظامی خود در سوریه را توجیه رسانه‌ای و تبیلغاتی کند. اما این مداخله نظامی با چه هدفی صورت می‌گیرد، میزان و حجم آن چه مقدار است و اساسا امریکا تا کجا می‌تواند روی مداخله نظامی خود در سوریه حساب کند؟ شاید پاسخ به این سوالات تا حدود زیادی معادله حاکم بر مناقشه این روزهای سوریه را روشن کند. آنچه مشخص است آن است که پیروزی ارتش سوریه با همکاری حزب الله لبنان و نیروهایی داوطلب در جبهه «القصیر» معادلات جنگ در سوریه را تغییر داده است و پیروزی‌هایی که پس از فتح القصیر در مناطق تحت کنترل معارضین همچون منطقه حلب و ریف دمشق صورت گرفته است، عملا مجموعه معارض را به چند جبهه جدا از هم و غیر متصل و آسیب پذیر تبدیل کرده و آنها را در آستانه شکست قرار داده است، این در حالی است که اختلافات درونی ارتش آزاد به عنوان جریان سیاسی نظامی نزدیک به غرب با جبهه النصرة به عنوان شاخه‌ای از القاعده و کردهای فعال در سوریه، عملا معارضه را از رسیدن به یک انسجام و اتحاد قابل قبول بازداشته است.


برچسب‌ها: سينا خداكرم علي نادري سوريه 9 دي روسيه ايرانسياست سياست خارجه آمريكا

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:29 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |
رجعت از دیدگاه روایات

رجعت از دیدگاه روایات

نویسنده: محمد خادمی شیرازی




 

میخواهیم احادیث یاد شده در «رجعت از دیدگاه اخبار و احادیث» را مورد بررسی قرار دهیم؛ ولی به یک حدیث بسنده می کنیم؛ زیرا اگر بخواهیم احادیث این باب را گرد آوریم، چندین کتاب را در بر خواهد گرفت. مرحوم شیخ حر عاملی بیش از 600 حدیث در کتاب پرارج «ایقاظ» در این رابطه نقل کرده است، که ما به یک حدیث به عنوان نمونه و برای تبرک اشاره می کنیم.
امیرمؤمنان علیه السلام در ضمن حدیث مفصلی می فرمایند:
خدای تبارک و تعالی از من و رسول اکرم صلی الله علیه و اله پیمان گرفته که یکدیگر را یاری کنیم؛ من حضرت محمد صلی الله علیه واله را یاری کردم و در برابرش شمشیر زدم و دشمنش را کشتم و پیمانی را که بر عهده ام بود انجام دادم، ولی تا کنون هیچ پیامبری مرا یاری نکرده است؛ زیرا آن ها پیش از من دیده از جهان فرو بسته اند، در عین حال به زودی وقت آن فرا می رسد که آن ها نیز مرا یاری کنند. همه ی روی زمین از مشرق تا مغرب از آن من خواهد بود. خداوند همه پیامبران مرسل را از آدم تا خاتم صلی الله علیه و آله زنده می کند و همه آنان در برابر من شمشیر می زنند و گردنکشان را از جن و انس و از زنده و مرده گردن می زنند. چقدر جای شگفت است! چگونه تعجب نکنم از مردگانی که خداوند آن ها را بر می انگیزد و همگی در حالی که صدا می زنند: لبیک لبیک یا داعی الله در کوچه های کوفه پراکنده شده، شمشیرها را حمایل کرده، کافران، طاغیان و طاغوتیان را از اولین و آخرین گردن می زنند، تا خداوند وعده اش را تحقق بخشد، که فرموده است:
«خداوند کسانی را از شما که ایمان آورده و عمل شایسته انجام دهند، در روی زمین خلیفه قرار می دهد، چنان که پیشینیان را خلیفه قرار داد، و آنان را از دینی که برایشان پسندیده است متمکّن می سازد، و برای آن ها خوف و وحشت را تبدیل به امنیّت می کند. تنها مرا بپرستید و چیزی را به من شریک قرار ندهند.» (1)
برای من رجعتی پس از رجعت و بازگشتی پس از بازگشت است. من رجعت های مکرر دارم، من حمله ها و انتقام های فراوان دارم، من حکومت های بسیار دارم، من دژ آهنینم، من بنده خدا و برادر پیامبر خدایم... من ظاهر شونده در قرص خورشیدم، من دابه الارضم، من قیسم النارم، من خازن بهشت و صاحب اعرافم... من صاحب عصا و میسم هستم.(2)
در مورد «دابه الارض» در ذیل آیه 33 به تفضیل سخن گفتیم و در مورد «عصا» و «میسم» در ذیل آیه 57 بحث نمودیم.
شیخ حر عاملی گذشته از صدها روایتی که در کتاب «الایقاظ» در ابواب مختلف آورده است، باب دهم را به قسمتی از احادیث مورد اعتماد پیرامون رجعت اختصاص داده و در این باب 178 حدیث از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام نقل کرده است.(3)

تواتر احادیث رجعت

هر پژوهشگر با انصافی که روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام را در باب رجعت مورد پژوهش قرار دهد، بدون تردید به متواتر بودن احادیث رجعت معتقد می شود و هرگز نمی تواند تواتر آن ها را مورد تشکیک قرار دهد. علامه مجلسی رضوان الله تعالی علیه در این رابطه می فرماید:
چگونه ممکن است شخص با ایمانی که حقانیت اهل بیت علیهم السلام را باور کرده در مورد رجعت تردید کند، در صورتی که نزدیک به 200 حدیث صریح از امامان اهل بیت علیهم السلام به طور متواتر به دست ما رسیده و بیش از چهل تن از بزرگان شیعه از قبیل: شیخ طوسی، شیخ مفید، سید مرتضی علم الهدی، شیخ صدوق، شیخ کلینی و... این احادیث را در آثار پر ارج خود گرد آورده اند. اگر احادیث رجعت متواتر نباشد، دیگر در هیچ مورد نمی توان ادعای تواتر نمود.
سپس می فرماید: من تصور می کنم که هر کس در مورد رجعت تردید کند، در مورد امامان اهل بیت علیهم السلام شک دارد و چون آن را نمی تواند در میان شیعیان ابراز کند، برای تخریب آیین مقدس و برای گول زدن افراد ضیف الایمان چنین اظهار می کند که اهل بیت را قبول دارد ولی رجعت را قبول ندارد. (4)
مرحوم طبرسی در تفسیر گران قدر خود به هنگام بحث از «رجعت» می فرماید:
امامان اهل بیت علیهم السلام به طور متواتر روایت شده که خداوند به هنگام قیام مهدی علیهم السلام گروهی از دوستان و شیعیان آن حضرت را که قبلاً دیده از جهان فرو بسته اند، برمی گرداند تا او را یاری کنند و به پاداش نصرت وی نایل شوند و حکومت پیروزمند او را ببینند و مسرور شوند. و گروهی از دشمنان او را نیز بر می گرداند تا از آن ها انتقام گرفته شود و به قتل مجازات شوند و از مشاهده شکوه و عظمت او دچار خواری و زبونی گردند. (5)
شیخ طوسی در تفسیر گران قدر «تبیان» به آیات بسیاری از قرآن برای اثبات رجعت استدلال نموده، سپس در مورد برخی از احادیث رجعت ادعای تواتر نموده است؛ مثلاً در مورد «عصا و میسم» فرموده:
از امیرمؤمنان علیهم السلام در موارد بسیاری به طور مستفیض رسیده است که فرمود: «انا صاحب العصا و المیسم» (6)
هنگامی که این حدیث مستفیض باشد، مجموع احادیث رجعت ده ها مرتبه از حد تواتر بالاتر خواهد بود. شیخ حر عاملی با بیان های مختلفی اثبات کرده که احادیث رجعت متواتر است و هرگز جای تاویل و تردید نیست. (7) مرحوم شیخ مجتبی قزوینی پس از تشریح معنای تواتر و تقسیم آن به تواتر لفظی، معنوی و اجمالی می فرماید:
احادیث باب رجعت انصافاً از حدّ تواتر بیشتر است و اگر کسی تواتر اجمالی آن را هم نپذیرد، می گوییم: این سخن از مقام علم و عقل دور است. (8)
نگارنده گوید: اگر توجه داشته باشیم که همه احادیث رجعت به جهت مخالفت شدید خلفای ظلم و جور و این که برخی از روات شیعه صرفاً برای اعتقاد به رجعت مورد مؤاخذه قرار می گرفتند، به دست ما نرسیده، معلوم می شود که چقدر حدیث در مورد رجعت وارد شده و ما هرگز به آن دسترسی پیدا نکرده ایم.
مسلم در صحیح خود از «جریر» نقل می کند:
«جابر بن یزید جعفی» را دیدم ولی از او روایتی را یادداشت نکردم؛ زیرا به «رجعت» معتقد بود. (9) سپس از «سفیان» نقل می کند که مردم قبلاً از جابر روایت نقل می کردند، ولی هنگامی که ایمان به رجعت را ابراز نمود، او را در حدیث متهم کردند و دیگر از او روایت نکردند. (10) آنگاه از «جراح بن ملیح» نقل می کند که از جابر شنیدم که می گفت: در نزد من هفتاد هزار حدیث از امام باقر علیهم السلام هست که از رسول اکرم صلی الله علیه و آله روایت کرده است. (11)
هنگامی که جابر بن یزید جعفی هفتاد هزار حدیث از سرچشمه زلال اهل بیت علیهم السلام فرا گرفته است، ولی بیماردلان برای این که او معتقد به رجعت است از او روایت نمی کنند، بسیار روشن است که احادیث رجعت منتشر نخواهد شد و بیش تر آن ها در طول تاریخ از بین خواهد رفت. از این رهگذر تردیدی نیست که آن چه از احادیث رجعت از بین رفته، چندین برابر احادیثی است که به دست ما رسیده است؛ اگر چه آنچه رسیده بسیار فراوان و بیش از حدّ تواتر است.
محدث بزرگوار شیخ حرّ عاملی در کتاب پر ارج الایقاظ بیش از 500 حدیث پیرامون رجعت نقل کرده است. آیا در مورد وجوب نماز، حرمت شراب و امثال آن ها بیش از رجعت حدیث وارد شده که آن ها از ضروریات اسلام به شمار آمده و «رجعت» نیامده است؟!(12)
از محدث جزایری نیز در شرح تهذیب نقل شده که 620 حدیث پیرامون رجعت دیده است. (13)


برچسب‌ها: رجعت از ديدگاه روايات رجعت سينا خداكرممحمد خادمي شيرازي امام زمان خدا ائمه عليه السلام

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:25 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |
روان شناسان متوجه شده اند که رایج ترین الگوی ازدواج های مسئله دار آن است که همسری پس از آن که طرف مقابل کاری کرد یا سخنی گفت، به جای آن که بکوشد درباره اش گفتگو کند، آن را نادیده می گیرد...

زن و مرد

بین دو نفر همیشه احتمال اختلاف نظر وجود دارد و شیوه اداره و حل این اختلاف ها با شادکامی و موفقیت ازدواج ارتباط دارد. یک مورد تفاوت در این است که آیا به محض پدیدار شدن اختلاف نظر، مستقیما از آن صحبت می شود یا نه.

 

زن و شوهر های شادکام گرایش به آن دارند که به هنگام بروز مشکل به بحث راجع به آن بپردازند؛ این در حالی است که زوج های ناموفق و ناراضی ظاهرا آن را نادیده می گیرند، اما این زوج ها مشکلات خود را از یاد نمی برند. در عوض، آنها را همچون سندی لاک و مهر شده حفظ می کنند تا بعدها در یک مشاجره بزرگ مجددا آن را به جریان بیندازند.

 

روان شناسان متوجه شده اند که رایج ترین الگوی ازدواج های مسئله دار آن است که همسری پس از آن که طرف مقابل کاری کرد یا سخنی گفت، به جای آن که بکوشد درباره اش گفتگو کند، آن را نادیده می گیرد، به عبارت دیگر زن و شوهرهای ناراضی اجازه می دهند تا رنجش و دلخوری هایشان در طول زمان بر روی هم انباشته شوند و ان گاه است که به بحث راجع به انها می پردازند.

هنگامی که از مشکلات سخن به میان می آید، سبک بحث و بررسی آنها اهمیت می یابد. مشاوران خانواده دریافته اند که  زن و شوهرهایی که از مسائل خود صحبت نمی کنند کمتر از کسانی که بدون خصومت به بحث از مشکلاتشان می پردازند، احساس خشنودی می کنند، اما نسبت به کسانی که این مشکلات را به شیوه خصمانه مطرح می کنند،خشنودترند. در ازدواج های موفق و شادکام وقتی یکی از طرفین راجع به چیزی گلایه می کند، طرف مقابل با توجه کردن به او و پاسخ دادن به شیوه ای بی طرفانه و توام با درک، دست به استفاده از مهارت های گوش فرا دادن فعال می زند. اما هنگامی که در یک ازدواج ناموفق یکی از طرفین دست به شکوه و گلایه می زند، طرف مقابل به صورت مقابله به مثل پاسخ می دهد.

برای روشن شدن مطلب، به مثال زیر توجه کنید:

زن: تو زباله را فراموش کردی بیرون بگذاری!

مرد: بله؟!! پس اون بشقاب هایی که تمام سینک ظرفشویی را گرفته اند چی؟!!

در تحقیقی، از زوج های تازه متاهل خواستند به بحث و گفتگو با یکدیگر پرداخته و بکوشند زمینه های گوناگون اختلاف نظر را بر طرف سازند. انها دریافتند که زن و شوهرهای شادکام بر موضوع ها و اختلاف نظر های اختصاصی تمرکز می کنند، حال آن که زوج های ناراضی بیانات و گفته های طرد کننده شخصی را به کار می برند؛ " تو آدم خشک و بی روحی هستی!"، " تو یک آدم کاملا غیر منطقی هستی!"، "تو اصلا نمی فهمی راجع به چی داری صحبت می کنی!"، و پیرو این گفته ها، از زور و اعمال فشار استفاده می کنند؛ " اگر ادامه بدی از شام خبری نیست!"،" این کار را بکن و الا تو را به خانه مادرت نمی برم!"،"به روشی که من می خواهم این کار صورت می گیرد و لاغیر!".


برچسب‌ها: رضايت مشترك سينا خداكرم سينا خداكرم نصرين صفري

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:21 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

عثمان یازده سال حکومت کرد و در این مدت، جز آن ایام پایانی (حدود یک ماهی که شورش به طول انجامید) اصلا در مدینه حضور نداشته و ارتباطی بین ایشان و عثمان نبوده است. و گاهی هم که به مدینه می آمده و یا گزارشی از خلافکاری های عثمان به او می رسیده ؛ مراتب را به او گوشزد می کرده است.

 


عثمان

در نهج البلاغه سخنی از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده که برای آشنایان با تاریخ غدیر و سقیفه قدری سوال برانگیز است. سخنی که مجموع آن کمتر از دو خط است و خطبه 240 نهج البلاغه را به خود اختصاص داده است. مرحوم سید رضی در آغاز این خطبه چنین می نویسد:

و من كلام له ع قاله لعبد الله بن العباس و قد جاءه برسالة من عثمان و هو محصور یسأله فیها الخروج إلى ماله بینبع، لیقل هتف الناس باسمه للخلافة، بعد أن كان سأله مثل ذلك من قبل، فقال علیه السلام:

این بخشی از سخنان آن حضرت است كه به عبداللَّه بن عبّاس فرمود. زمانی كه [عبداللَّه بن عبّاس] از طرف عثمانِ گرفتار در محاصره(1)، نامه‏اى‏ براى آن بزرگوار آورد که در آن نامه از حضرت علی علیه‌السلام خواسته بود به مِلك خود در یَنبُع(2) تشریف ببرد تا هیاهوى مردم براى خلافت آن حضرت فروکش کند.(3) هر چند مانند این حرف را پیش از این هم زده بود.(4)

امیرالمومنین در پاسخ عثمان به ابن عباس فرمود:

یَا ابْنَ عَبَّاسٍ مَا یُرِیدُ عُثْمَانُ إِلَّا أَنْ یَجْعَلَنِی جَمَلًا نَاضِحاً بِالْغَرْبِ أَقْبِلْ وَ أَدْبِرْ بَعَثَ إِلَیَّ أَنْ أَخْرُجَ ثُمَّ بَعَثَ إِلَیَّ أَنْ أَقْدُمَ ثُمَّ هُوَ الْآنَ یَبْعَثُ إِلَیَّ أَنْ أَخْرُج‏

ابن عبّاس! خواسته‏اى جز این ندارد كه مرا به مانند شتر آبكش با دلو قرار دهد، بیایم و بروم، پیش از این به سوی من فرستاده فرستاد كه از مدینه بیرون روم، دوباره فرستاد كه براى یارى او از ینبع به مدینه باز گردم، الان هم فرستاده كه خارج شوم!

سپس حضرت به نقش خود در مدت حضورش در مدینه اشاره کرده و می فرماید:

وَ اللَّهِ لَقَدْ دَفَعْتُ عَنْهُ حَتَّى خَشِیتُ أَنْ أَكُونَ آثِماً ؛ به خدا قسم به اندازه‏اى از او دفاع كردم كه ترسیدم آلوده به گناه شده باشم‏.

با شنیدن این سخن، بلافاصله این سوال به ذهن می آید که «چرا امیرالمومنین علیه السلام از عثمان دفاع کرد؟»

در پاسخ به این سوال توجه به مقدماتی ضرورت دارد:

1. امام علیه السلام هیچگاه به عثمان کمک نکرد و تنها از او دفاع کرد و بر اهل دقت پوشیده نیست که بین کمک و دفاع فرق ریشه ای وجود دارد. پس شبهه کمک به عثمان از اساس در سیره حضرت مطرح نیست تا خواسته باشیم به آن پاسخ دهیم.

امیرالمومنین علیه السلام با اینکه به عملکرد عثمان اعتراض داشت و از اساس حکومت او را ناحق می دانست اما به روش اعتراض مخالفین هم اشکال جدی داشت و آن را به دور از تعالیم اسلام می دانست. اینکه آب را روی او ببندند و به او ناسزا بگویند و یا با محاصره محل زندگی او باعث رعب و وحشت خانواده او شوند و مانند آن را مصادیق ظلم بود که حضرت خود را موظف به مقابله با آن می دانست هرچند که این کار در ظاهر دفاع از عثمان تلقی شود


برچسب‌ها: اميرالمؤمنينعليعلي السلامسيناخداكرماميد پيشگر

ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392 | 6:14 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

یش گویی های معصومان (علیهم السلام) در مورد رخدادهای دوران حکومت های بنی امیّه و بنی عباس و چگونگی فروپاشی آنها و حرکت هایی که علیه آنها شکل می گیرد و...  گرچه، گاه به عنوان نشانه های ظهور بیان شده، ولی الزاماً منظور از ظهور، ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیست، بلکه نشانه ظهور فرج و گشایش در کار شیعه و زندگی آنان است، چنانکه تعبیر (قائم) در همه جا، به معنای قیام حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیست، بلکه در شرایط اختناق و دیکتاتوری خشن بنی امیه و بنی عباس و چیرگی افرادی که از سر عناد با اولاد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، از هیچ شکنجه ای کوتاهی نمی کردند، مجالی برای ائمه (علیهم السلام) و شیعیان آنان نبود که به وظایف خویش، در جهت احیای اسلام و مسلمانان اقدام کنند.

در این شرایط، ایجاد رخنه و اختلاف بین آنان و شکل گیری حرکت ها علیه آنها و در نتیجه ضعف، یا فروپاشی آنان، به منزله گشایشی بود که برای شیعیان پیش می آمد، تا برای مدتی، گرچه اندک آسوده شوند و از فشارها و زندان‌ها و تعقیب ها در امان بمانند. امامان (علیهم السلام) نیز، این فرصت را می یافتند، تا به سازماندهی شیعیان و احیای فرهنگ و میراث اهل بیت بپردازند.

یادآوری: در دوران سیاه حاکمیت بنی امیه و بنی عباس، دهها قیام و انقلاب کوچک و بزرگ توسط شیعیان و طرفداران اهل بیت وبیشتر علویان، علیه آنان، به وقوع پیوست که برخی از آنها، همچون قیام زید بن علی به گونه ای مورد تأیید امامان (علیهم السلام) واقع شد.

از روایات استفاده می شود که تعبیر (قائمنا) بر برخی از این قیام ها و یا حرکت هایی که خود ائمه (علیهم السلام) زمینه آن را فراهم می ساخته اند، اطلاق شده است و از پیش گویی این گونه حوادث، به عنوان (علامات فرج) یاد شده است [1]

بر این اساس، منظور از (قائم) در بسیاری از این روایات، ظاهراً، مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیست، بلکه مراد قیام کننده بحق است.

بسیاری از حوادث که در روایات از وقوع آن خبر داده شده، به ویژه رخدادهای دوران بنی امیه و بنی عباس، در حقیقت نشانه های (فرج) در کار شیعیان و قیام امامان (علیهم السلام) و یا سرداران علوی و... است، نه ظهور حضرت مهدی ( عجل الله تعالی فرجه الشریف )

ثقة الاسلام کلینی در کافی، بابی را گشوده با این عنوان: (فی انّ الائمّة (علیهم السلام) کلهم قائمون بأمر اللّه) [2]  که بیانگر آن است که لفظ (قائم) مخصوص و منحصر به امام زمان (عج) نیست.

امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه (یوم ندعوا کل اناس بامامهم) [3] ، می فرماید:

(امامهم الذی بین اظهرهم و هو قائم اهل زمانه)[4] .


برچسب‌ها: مهدویتمهدیقائمسینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392 | 7:22 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

1- ببخشید تا آرام باشید

 

انتقام، اگر چه آرام کننده است! امّا اولاً ناپایدار است، ثانیاً آرامش کاذب ایجاد می کند، رابعاً کار انسان های ضعیف است،خامسا به خدا واگذار نمی شود. بهتر است بخشنده باشی. امّا اگر خواستی انتقام بگیری به خدا واگذار کن به یک نمونه تاریخی توجه کنید:

نقل شده، مرحوم شاه آبادی (ره) گاهی به کسانی که به او بی احترامی و یا توهین می کردند به آرامی پاسخ می داد و در واقع توهین آن ها را با توهین پاسخ می داد. البته بدون اینکه طرف مقابل صدای آن مرحوم را بشنود. فرزند مرحوم شاه آبادی علت را از پدر پرسید که شما با این مقام معنوی چرا چنین می کنی؟ گفت: پسرم من از روزی که انتقام خدا را با چشم خود دیدم، بنا را گذاشتم که چنین کنم. ماجرا از این قرار بود که روزی به حمّام (عمومی) رفته بودم. وارد خزینه شدم. آب سرریز شد و کمی به سر روی یکی از افسران پهلوی (شاه ایران) پاشیده شد. وی به شدت بر افروخته و به من توهین کرد. من که در جمع حاضران نخواستم و شاید نتوانستم پاسخ او را بدهم. به آرامی گفتم واگذارت می کنم به خدا. از حمّام بیرون شدم و به منزل آمدم. ساعتی بعد فردی به منزل ما مراجعه کرد و درخواست کرد که به درب حمام بروم. علت را پرسیدم. گفت خود خواهی دید. آن افسر را دیدم که به هنگام بالا آمدن از پله های حمام نقش بر زمین شده و زبانش بند آمده! گویی لال از مادر زاده شده! با ایما و اشاره از من طلب عفو می کرد. دعا کردم و از خدا خواستم او را ببخشد. تا دعای من خاتمه یافت. زبان در کام او به حرکت درآمد و به دست و پای من افتاد. از آن روز وقتی کسی توهینی و یا اساعه ادبی به من می کند، دیگر او را به خدا واگذار نمی کنم. خودم به آرامی پاسخش را می دهم تا خدا انتقام نگیرد که منتقم بزرگی است.

 

2- پرهیز از بازگویی بدی ها و خیانت ها

تکیه و تأکید بر ماجراهای توأم با جنایت و خیانت و بازگویی آن ها در مجالس و نشست های خانوادگی و فامیلی، به نوعی اشاعه مفاسد و منکرات تلقی شده و موجب فرو ریختن قباحت زشتی ها و پستی ها در ذهن زندگی ما خواهد شد. بیان خوبی ها و زیبایی های اخلاقی، علاوه بر آرامش گوینده موجب شادابی و نشاط و پراکندن مهر و دوستی در بین مخاطبان خواهد شد. حکایتی را با هم مرور می کنیم: روزگاری، عالم و عارفی سوار بر مرکب گرانبهایی از بیابانی عبور می کرد فردی را دید نالان. علت را پرسید، گفت من علیلم، توان راه رفتن ندارم. گرسنه ام نای ایستادن ندارم. راه را گم کرده ام. درمانده ام. راکب، از اسب فرو افتاد و راه مانده را سوار بر اسب کرد تا با خود به شهر مشایعت کند، فرد نالان، یک باره مهار اسب را به دست گرفت  از آنجا دور شد. و قرار بر فرار گذاشت، راکب که دارایی خود را از دست داده می دید. با فریاد گفت: ای مرد جوان لحظه ای بایست و اسب و هر آنچه در خورجین آن است از آن تو باد گفت: چه می گویی؟ عالم گفت: این ماجرا را هرگز در جایی نقل نکن. چرا؟ چون؛ دیگر هیچ سواره ای به پیاده ای و هیچ فرد سالم و توانایی به ناتوانی کمک نخواهد کرد. جوان، از اسب پیاده شد و گفت درس بزرگی که امروز از تو آموختم، از همه ثروت هایی که می خواستم بدست آورم با ارزش تر است. تو به واقع عالم و عارف بزرگی هستی.

بیشتر مجالس و نشست های خانوادگی با گفتگوهایی همراه است که برای ایجاد تغییر در دیگران انجام می شود. همه می خواهند دیگری تغییر کند. کسی به تغییر خود نمی اندیشد. شوهر برای تغییر فکر و عمل همسرش تلاش می کند و زن نیز برای متحول ساختن شوهر خود تلاش می کند و این دو برای تربیت و تزکیه فرزندان و... امّا بهترین راه تغییر دیگران، ایجاد تغییر و تحول در افکار و رفتار خود می باشد

 

 


برچسب‌ها: سینا خداکرمجوادی آملی ملکوتعرفانمکتباخلاق دین

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392 | 7:12 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

این دنیا فانی است و سرای باقی در پس این دنیا واقع شده است.نباید به این دنیا دلبسته و وابسته شد ،باید چون مسافری در انتظار بلند شدن بانگ الرحیل بود.باید خودسازی کرد و روح را برای پرواز در ملکوت آماده نمود و اسیر قفس دنیا نساخت.

فاش می گویم و از گفته خود دلشادم                   بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم

طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق                 که در این دامگه حادثه چون افتادم

 

باید بدانیم که دنیا محل گذر است و باید در این دنیای فانی به خود پرداخته و خودسازی کنیم و خود را به معبود خویش نزدیک سازیم.

روح انسان قابلیت پیشرفت و تعالی فوق العاده ای دارد به طوری که می تواند به جایی پا نهد که حتی ملائکه نیز به آن مکان راهی ندارند.

 

رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند           بنگر که تا چه حد است مقام آدمیت

 

ما طلاب باید هدف خود را از یادگیری دانش کسب رضای الهی قرار دهیم در این صورت است که می توانیم مرغ باغ ملکوت شویم همانند علمای بزرگ و وارسته شیعه.

 

امام صادق علیه السلام در این راستا می فرماید:

من تعلم العلم و عمل به و علم لله ، دعی فی ملکوت السماوات عظیما ، فقیل : تعلم لله ، و عمل لله ، و علم لله!هر که برای خدا علم بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان ها به بزرگی یاد شود و گفته آید: برای خدا آموخت، برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد!(1)

 

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود فرمودند:

گاهی انسان می‌كوشد كه آسیب نبیند و وضع موجود خود را حفظ كند این یك مرحله از نزاهت اخلاقی است یك وقت می‌كوشد كه گذشته از این كه آسیب نبیند و موجودی خود را حفظ كند، پَر در بیاورد و ترقّی كند. و مرحله سوم آن است كه می‌فهمد كدام جهت پرواز كند.

 

ایشان با اشاره به حدیثی از ائمه اطهار که « فرشته‌ها بال‌های خود را زیر قدم های طالبان علم و دانش پهن می‌كنند» بیان داشتند:

اینکه فرشته‌ها فرّاشان مراكز علمی‌اند و بال‌ها خود را پهن می‌كنند، این ها برای این است كه سه مطلب را به ما بفهمانند:

 اول این که، به آن طلبه حوزه یا دانشجوی دانشگاه بفهمانند شما هم باید پر در بیاورید .

(دوم این که) بعد از اینكه با خواندن درس و بحث حوزه و دانشگاه بال در آوردید باید بیازمایید پرواز كنید و یك جا نمانید .

(سوم این که) بعد از اینكه آئین پرواز را یاد گرفتید باید بدانید به كدام سَمت پرواز كنید.

 

معظم له ادامه دادند:

اگر مرغ, مرغ مُلكی باشد نظیر آنچه در تالاب‌ها هستند این به طمع طعمه از راه دوری پرواز می‌كند و صدها كیلومتر را در فصول گوناگون طی می‌كند، به طمع طعمه تا تالاب می‌رود، این همان روحانی یا همان دانشجوست كه به این سَمت و آن سمت می‌گردد كه خودش را تأمین كند. این شخص درس خوانده، پر در آورده اما نمی‌داند به كدام سَمت پرواز كند، این فقط به این فكر است كه زندگی خودش را تأمین كند، فرشته‌ها بال را برای این پهن نكردند.

 

ایشان با تاکید بر این که انسان باید از این طبیعت پرواز كند و ملكوتی بشود، اظهار داشتند:

اصل سومی كه فرشته‌ها در جریان «تضع أجنحتها تحت أقدام طالب العلم. فرشته‌ها بال‌های خود را زیر قدم های طالبان علم و دانش پهن می‌كنند » دارند این است كه به ما بفهمانند از طبیعت پرواز بكنیم آن‌گاه می‌شویم عالِم ربّانی، وقتی عالم ربّانی شدیم احادیثی كه از اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است آن ها را خوب می‌فهمیم و در سطح نازل نگه نمی‌داریم و همراه این احادیث بالا می‌رویم.

 


 

پی نوشت :

1-میزان الحکمه /ج8/ص47/ح13968

منابع:

1-میزان الحکمه/محمدی ری شهری /دارالحدیث/87/قم

2-بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء

 

تهیه و فرآوری:مهدی صدری-گروه حوزه علمیه تبیان


برچسب‌ها: سینا خداکرمجوادی آملی ملکوتعرفان

تاريخ : سه شنبه 5 شهريور 1392 | 7:4 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

 

عمرم به سر رسید نشد یارتان شوم
آقا نشد که لایق دیدارتان شوم

 

 

 

غفلت بساط کرد سر راه طفل دل
وایَم نشد که راهیِ بازارتان شوم

 

 

 

اصل اگر به عَرضه حسن تو می شدم
چیزی نداشتم که خریدارتان شوم

 

 

 

باری ز دوش حضرتتان بر نداشتم
شرمنده ام که تا به کجا بارتان شوم

 

 

 

ای حیدر زمانه غریبت گذاشتیم
در روز غم ولی نشد عمارتان شوم

 

 

 

با آنکه سر شکسته و سر خورده مانده ام
اذنم بده فدایی و سردارتان شوم

 

 

 

ماه خدا رسید و دلم آرزو نمود
مهمان کنار سفره افطارتان شوم

 

 

 

در روز انتقام شهیدان کربلا
آقا اجازه هست ز انصارتان شوم

 

 

 

در بین روزه و عطش و اشک و شور و شین
یک ذکر مستجاب بگویم فقط حسین

 

 

 

 

 


برچسب‌ها: اشعار زیبا مخصوص امام زمان (عج) و ماه رمضان

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 11:49 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

1- رفتم اقدام کردم واسه ویزا. یارو میگه:

 میخواید از کشور خارج بشید؟

گفتم پـَـ نـَـ پـَـ میخوام از خارج وارد بشم. گفت:

 یعنی وارد خارج بشید؟

گفتم پـَـ نـَـ پـَـ میخوام خارج از وارد بشم. گفت:

یعنی کلا میخواید خارج بشید دیگه؟

 گفتم پـَـ نـَـ پـَـ گفت پـَـ نـَـ پـَـ و کوفت درست حرف بزن ببینم چه غلطی میخوای بکنی

 


برچسب‌ها: 1- رفتم اقدام کردم واسه ویزا یارو میگه:

تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 11:41 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

ژیرکا و ویتالیچ، زن و شوهری هستند که تصمیم گرفتند مراسم عروسی خود را به شکل عجیبی برگزار کنند.
آنها ابتدا در یک جشن معمولی و در حضور پدر و مادر و دیگر بستگان‌شان بایکدیگر ازدواج کردند تا به این ترتیب به خواسته پدر ومادرشان احترام بگذارند.
پس از این مراسم این زوج تصمیم به برگزاری یک مراسم عجیب با حضور دوستان‌شان گرفتند. آنها ابتدا طلاق گرفته و دوباره باهم ازدواج کردند اما این بار با ظاهری عجیب و ترسناک!

آقای داماد!
عروس خانم!!
 

برچسب‌ها: عروس ترسناک داماد مرده وحشتناک

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 11:34 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

انوی محجبه ای در یکی از سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای در فرانسه خرید می‌کرد؛ خریدش که تموم شد برای پرداخت رفت پشت صندوق. صندوق‌دار یک خانم بی‌حجاب و اصالتاً عرب بود صندوق‌دار نگاهی از روی تمسخر بهش انداخت و همینطور که داشت بارکد اجناس را می‌گرفت اجناس او را با حالتی متکبرانه به گوشه میز می‌انداخت اما خانم باحجاب که روبنده بر چهره داشت خونسرد بود و چیزی نمی‌گفت و این باعث می‌شد که صندوقدار بیشتر عصبانی بشه ! بالاخره صندوق‌دار طاقت نیاورد و گفت: «ما اینجا توی فرانسه خودمون هزار تا مشکل و بحران داریم این نقابی که تو روی صورتت داری یکی از همین مشکلاته که عاملش تو و امثال تو هستید! ما اینجا اومدیم برای زندگی و کار نه برای به نمایش گذاشتن دین و تاریخ! اگه می‌خوای دینت رو نمایش بدی یا روبنده به صورت بزنی برو به کشور خودت و هر جور می‌خوای زندگی کن خانم محجبه اجناسی رو که خریده بود توی نایلون گذاشت، نگاهی به صندوق‌دار کرد… روبنده را از چهره برداشت و در پاسخ خانم صندوق‌دار که از دیدن چهرهٔ اروپایی و چشمان رنگین او جا خورده بود
گفت: «من جد اندر جد فرانسوی هستم…این دین من است . اینجا هم وطن من است.

شما دینتون را فروختید و ما خریدیم


برچسب‌ها: شما دینتون را فروختید و ما خریدیم

تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 11:30 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

حمید لولایی

 


برچسب‌ها: حقیقت روحانی اکتشاف

تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 11:27 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

حتی در ماه خدا هم از مردم ِ خدا دور اند؛ مردم هم می‌‍فهمند.
شاید سال‌ها باید بگذرد تا احمدی‌نژاد کشف و دوباره تکرار شود ...


برچسب‌ها: اشراف‌زادگان در جوار هاشمی شکست‌ خوردگان سیاسی در جوار خاتمی ایتام در جوار احمدی نژاد

تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 11:0 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

اگر ما در صحنه ی زندگی سیاسی و اجتماعی به همدیگر بدبین باشیم، به چشم دشمن به یکدیگر نگاه کنیم، این فرصت برای دشمنان حقیقی ما پیش خواهد آمد، اگر فکر نکنیم، اگر بصیرت نداشته باشیم، اگر فراموش کنیم که دشمنانی در کمین انقلابند، ضربه خواهیم خورد؛ این برای ما تجربه شد. امام خامنه ای 1388/5/12

اگر بصیرت نداشته باشید، دوست را نشناسید، دشمن را نشناسید، یک وقت می بینید آتش توپخانه ی تبلیغات شما و گفت و شنود و عمل شما به طرف قسمتی است که آنجا دوستان مجتمعند، نه دشمنان، آدم دشمن را بشناسد؛ دز شناخت دشمن خطا نکنیم. لذا بصیرت لازم است، تبیین لازم است.
امام خامنه ای 1388/5/5


برچسب‌ها: من دشمنت نیستم

تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 9:59 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

نقدی متفاوت بر تفکرات پدر معنوی کارگزاران سازندگی؛

هاشمی رفسنجانی از منظری دیگر

جواد درویش

  با یک رویکرد جامعه شناسانه معیارهای کلی تصمیم گیری ما درمورد اشخاص که شالوده نقدها و تخریب ها یا تعریف و تمجیدها را هم تشکیل میدهد، در 4 حالت می توان خلاصه کرد:
1-  وقتی شخصیت فرد و منش فردی و اجتماعی او مورد توجه قرار میگیرد.
2- وقتی اطرافیان، شاگردان، خانواده یا مریدان او مورد توجه قرار میگیرند.
3-  وقتی نتایج عملکرد او بطورکلی مورد توجه قرار میگیرد.
4-     وقتی اندیشه و نگاه او که در گفتار و نوشتارش منعکس شده مورد توجه قرار میگیرد.
برای مثال درمورد شخصی مثل دکتر شریعتی به خوبی میتوان هر چهار الگوی فوق را دید که هرکدام توسط جریانی، معیار قضاوت در مورد او قرار گرفته است. عده‌ای در زمان حیات و بعد از حیات شریعتی، او را منتسب به ساواک میدانستند (از جمله دکتر سید حسین نصر) و از این جهت به ایشان نقد وارد میکردند. عده ای به خاطر بعضی از مریدان شریعتی که سر از گروهک فرقان درآوردند، او را نقد میکردند. عده ای عملکرد او در حسینیه ارشاد را نامطلوب دانسته و مثلا خروج شهید مطهری از حسینیه ارشاد را نتیجه سوء مدیریت ایشان میدانند و از این جهت عملکرد شریعتی را مورد نقادی قرار میدهند. و در نهایت عده ای خود کتاب های شریعتی و سخنرانی های او را مورد توجه قرار داده و نقدهای خود را فارغ از شخصیت، اطرافیان و عملکرد به همان حرف یا نوشته محدود میکنند. اما فقط در این حالت اخیر است که می توان کسی را نقد کرد بدون اینکه به شخصیت او لطمه ای وارد شود و همچنین می توان به شخصی در یک جهت نقد داشت ولی از جهات دیگر او را قبول کرد. اتفاقا فقط در این حالت هم هست که می توان برهان قاطع و یقینی ارائه کرد. چراکه ممکن است بدلیل آنکه ما به نیات درونی انسانها دسترسی نداریم، نقدمان با رویکرد نخست ناقص باشد. از سوی دیگر چون عملکرد شاگردان و اطرافیان یک نفر به تمامه معلول نظر او نیست، نقدی که با رویکرد دوم میشود نیز در برخی موارد می توان صحیح نباشد. همچنین ممکن است نتایج عملکرد یک نفر از عوامل متعدد بیرونی تاثیر پذیرفته باشد و از این رو نقد ما با رویکرد سوم نیز ، ربطی به آن شخص نداشته باشد.
اما نکته مهم این است که معمولا بیشتر نقدهای ما از سه الگوی نخست پیروی می کند، بخصوص درمورد رجال سیاسی و بالاخص در ایام انتخابات.. در اینجا سعی ما بر این است که براساس الگوی چهارم که الگوی صحیح، اخلاقی و مورد توصیه قرآن کریم است، درمورد آقای هاشمی رفسنجانی مطالبی نقادانه بیان کنیم. شاید لازم به یادآوری نباشد که درمورد وی استعداد نقادی با سه رویکرد اول بسیار زیاد است. شخصیت فعال و پیچیده او، مستعد نقد با رویکرد اول است. فرزندان و خانواده پرحاشیه اش مستعد نقد با رویکرد دوم است و عملکرد 8 ساله دولت وی و سایر مسئولیت های مهم حکومتی، مستعد نقد با رویکرد سوم است. البته حاصل هیچکدام از این نقدها نمیتواند برهان قاطع و کاملی بر نقص یا خطای فکری و رفتاری او ارائه کند. ولی با رویکرد چهارم میتوان بخشی از نظرات ایشان را گرفت و آن بخش از نگاه و جهان‌بینی وی را مورد نقادی قرار داد. لذا رویکرد ما در نقد آقای هاشمی، در این مطلب همین رویکرد چهارم خواهد بود.


برچسب‌ها: نقدی متفاوت بر تفکرات پدر معنوی کارگزاران سازندگی هاشمی رفسنجانی از منظری دیگر

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 9:54 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

میزگرد بررسی اعتدال در اقتصاد با حضور دکتر شیخی و دکتر عبدالملکی

گام اول اعتدال اقتصادی پرهیز از ایجاد شوک‌ جدید

مهدی مهرپور

دولت یازدهم شعار اصلی خود را اعتدال قرار داده است. رئیس‌جمهور منتخب می‌گوید که آمده به افراط و تفریط در حوزه‌های مختلف پایان دهد و با کلید اعتدال، کشور را به پیشرفت و ثبات برساند؛ اما مقصود از اعتدال در حوزه اقتصاد چیست؟ آیا اعتدال اقتصادی به معنای استفاده از نمایندگان همه تفکرات رایج اقتصادی از اقتصاددانان لیبرال گرفته تا اقتصاددانان اسلامی در تیم اقتصادی کابینه یازدهم است؟ آیا اعتدال اقتصادی به معنای کنار نهادن تمامی برنامه‌هایی است که دولت احمدی‌نژاد در حوزه اقتصادی کشور اجرا کرده است؟ اینها سؤالاتی است که از دو استاد دانشگاه دکتر عبدالمجید شیخی و دکتر حجت عبدالملکی در یک میزگرد اقتصادی پرسیده‌ایم.


 با توجه به روی کار آمدن آقای روحانی با شعار اعتدال، قصد داریم با هدف کمک به دولت آینده و جلوگیری از انحرافات محتمل، به طور ایجابی با این مسئله برخورد کنیم. بنابراین ابتدا به طور مفهومی می‌خواهیم اعتدال را در حوزه اقتصاد تعریف کنیم مبنی بر این که مفهوم اعتدال در اقتصاد به چه معنا است؟ اعتدال اقتصادی  چیست؟ چون قصد نداریم که رویکردمان نسبت به دولت آینده، نق زدن باشد، می‌خواهیم با هدف کمک به آن، به طور مصداقی هم بررسی کنیم که در شرایط فعلی در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور آیا اعتدال برقرار است؟ آیا تمام اقدامات دولت احمدی‌نژاد در حوزه اقتصاد، تماماً افراط و تفریط بوده است و باید کنار نهاده شود؟
شیخی: این سؤالی که مطرح شد با مقدمه بسیار خوبی که ارائه شد، حق مطلب را مشخص کرد که ما به صورت ایجابی مسائل اقتصادی را برای دولت آینده روشن کنیم. در هر حال تجربه دو دهه گذشته نشان می‌دهد که کلی‌گویی و استفاده از کلماتی که می‌تواند تعابیر مختلفی داشته باشد، می‌تواند خطرناک هم باشد. مثل آزادی که آن آقا استفاده کرد و می‌گفت آزادی می‌دهم که برای گروه‌ها و اقشار مختلف مردم معناهای متفاوتی داشت. اعتدال هم یکی از این واژه‌ها است که اگر تعریف نشود و توضیح داده نشود می‌تواند بسیار خطرساز باشد.  آن چه که از سخنان آقای روحانی برمی‌آید یک برداشت سیاسی از اعتدال است. به نظر می‌آید که آقای روحانی معتقد است در عرصه سیاست، اعتدال به این معنا است که باید هوای حامیان رفسنجانی و حامیان فتنه را داشته باشد که این بسیار خطرناک است. این به معنای حصر کردن حاکمیت و مدیریت، مجدداً و مشترکا و توأمان به دست دو گروهی است که ما سابقه سوئی از آن‌ها سراغ داریم.
اطلاعی هم که داریم این دو جناح به شدت دارند تلاش می‌کنند تا افراد خودشان را به عنوان وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور و رده‌های پایین‌تر به آقای روحانی تحمیل کنند. منتها ما فعلاً از سخنان آقای روحانی، برداشتی خلاف این اخبار داریم و طبق گفته وی، قرار نیست عرصه حاکمیت را مجدداً جولانگاه مترفین و اهل نفاق قرار دهد.

 از لحاظ مفهومی، اعتدال به چه معنا است؟
شیخی: به طور کلی، اعتدال باید همان معنای عدالت را باید داشته باشد. چون از لحاظ واژگانی، از عدل است و معنا ندارد جز این تفسیر و معنا شود. در عرصه واقعی، با چیدمان اعضای کابینه از سوی آقای روحانی، مشخص خواهد شد که چه خطی را می‌خواهند دنبال کنند.
ما در عرصه اقتصاد در دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد و حتی در دولت آن شخص فتنه‌گر (موسوی)، طیفی را مشاهده کرده‌ایم که در این 30 سال گذشته دارای یک طرز تفکر اقتصادی واحد بودند. یعنی عمدتاً افرادی از اقتصادخوانان نسل دوم و سوم کشور بودند. در دولت احمدی‌نژاد هم تتمه‌ای از همان افراد و تفکرات،‌ مدیریت دستگاه‌های اقتصادی را به عهده داشتند و یا نسل بعدی آن‌ها یا طرفداران آن تفکر اقتصادی که بیشتر صبغه تفکرات اقتصاد لیبرالیستی داشته‌اند. حقیقت این است که در سیاست‌هایی که اتخاذشده، کمتر صبغه اقتصاد اسلامی را ما دیده‌ایم.

 آیا این قشر از اقتصاددانان، هم‌اکنون هم در اطراف آقای روحانی هستند؟


برچسب‌ها: یزگرد بررسی اعتدال در اقتصادباحضوردکتر شیخی و دکتر عبدالملکی گام اول اعتدال اقتصادی پرهیز از ایجاد شوک‌ جدید

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 9:42 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

  فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز 28 بهمن امسال، حاوی نکات مهم و درس هایی برای همگان بود که توجه و یادآوری آن و تذکر مکرر برای به فراموشی نسپردن آنها، از وظایفی است که همه ی یاران و دلسوزان انقلاب باید به آن اهتمام کرده و دنبال کنند. در اینجا با تاکید بر لزوم بازخوانی دقیق این سخنان مهم،به برخی از این درس ها اشاره می کنیم:

 

1- برای چندمین بار، جایگاه رفیع و نعمت بزرگ ولایت فقیه در جهت حل اختلافات و بیان قاطع سخن آخر و برخورد با مسئولان خاطی، بر همگان روشن شد و نقش این نهاد عظیم و عمود خیمه ی نظام در مواقع حساس و خطیر، بیش از پیش ، تبیین گردید.

 

2-از منظر ولایت،  استکبار ستیزی و اصل مبارزه با آمریکا و فریب نخوردن از سخنان و ژست های فریبنده ی سران آمریکا و تاکتیک های مقطعی سران استکبار، بعنوان یک اصل مهم باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

 

3- رهبر معظم انقلاب در آستانه ی انتخابات مهم ریاست جمهوری آینده، شعارها و ژست های بی مبنای برخی از کاندیداهای احتمالی آینده و سوء استفاده در جهت وعده و وعید برای ایجاد رابطه با آمریکا را خنثی و باطل کردند.

 

4- با این سخنان قاطع و صریح ولایت، نسبت به مسئولان، بخصوص رئیس جمهور ، سخن افرادی که رهبر معظم انقلاب را محصوردر مصلحت اندیشی ها و محدودیت ها و سخنان پنهانی و درگوشی و یا تفویض ماموریت از سوی ایشان برای سخنرانی و افشاگری علیه دولت به فلان فرد و جریان می دانستند، باطل شد و مشخص گردید که رهبر عزیز انقلاب، هیچگاه در چنبره ی مصلحت اندیشی و محدودیت و .... محصور نیستند و شخصا سخن لازم را در وقت لازم با اقتدار بر زبان می آورند.

 

5- 29 بهمن همچنین ثابت کرد که رهبر عزیز انقلاب، همچون سلف بزرگوارش(امام راحل(ره)) بر سر اصول انقلاب با هیچکس تعارف ندارد و حمایت ایشان از افراد و حتی نزدیکترین و بالاترین مسئولان کشور، منوط به پایبندی آنان به مسیر صحیح شرعی و قانونی است و در صورت تخطی سایرین نیز، قاطع ترین برخوردها منتظر آنان خواهد بود.

 

6- نوع انتقاد از مسئولان نیز نشان داد که مقام معظم رهبری، ظرفیت لازم برای پذیرش انتقاد و سعه ی صدر کافی برای رفع اشکالات را در مسئولین مخاطب خود لحاظ کرده و به آن قائل بوده اند . به لطف خدا واکنش و اعلام تبعیت فوری مسئولان نیز ، بر درستی این ظرفیت، صحه گذارد.



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 9:39 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

و من الناس من يقول آمنا بالله فاذا اوذی فی الله جعل فتنه الناس کعذاب الله و لئن جاء نصر من ربک ليقولن انا کنا معکم اوليس الله باعلم بما فی صدورالعالمين

 

برخی از مردم می گویند: به خدا ایمان آورده ایم و چون در راه خدا آزاری ببینند، آزار خلق را همچون عذاب خدا می شمارند! و هرگاه از جانب پروردگار تو نصرتی رسد،     می گویند: ما هم با شما بودیم!.آیا خدا به آن چه در دل های عالمیان است، داناتر نیست؟

 

                            سوره عنکبوت/ آیه 10


برچسب‌ها: و من الناس من يقول آمنا بالله فاذا اوذی فی الله جعل فتنه الناس کعذاب الله و لئن جاء نصر من ربک ليقولن انا کنا معکم اوليس الله باعلم بما فی صدورالعالمين

تاريخ : سه شنبه 25 تير 1392 | 9:37 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

مسئولان، برادرانه مشکلات را حل کنند...

 

اکیدا از مقامات رسمی خواستارم تا به کمک یکدیگر مشکلات کشور را حل نمایند و برادرانه با یکدیگر همکاری نمایند.

 

مواظب باشيد مسئولان از طبقه مرفه نباشند...

 

اگر ملت می خواهد که این پیروزی تا آخر برسد و به منتهای پیروزی- که آمال همه است- برسد، باید مواظب آن هایی که دولت را تشکیل می دهند، آن که رئیس جمهور است،آن که مجلسی هست، در مجلس هست، همه ی این ها را توجه بکنند که مبادا یک وقتی از طبقه ی متوسط به بالا، و به اصطلاح خودشان مرفه، به آن طبقه برسد.

 

رابطه با آمريکا، رابطه ی مظلوم با ظالم...

 

روابط ما با آمریکا روابط یک مظلوم با یک ظالم است، روابط یک غارت شده با یک غارتگر است...ما با آمریکا روابط ایجاد نخواهیم کرد مگر این که آدم بشود و از ظلم کردن دست بردارد.

 

روحانيت مواظب باشند...

 

اگر خدای نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تغییر داده اند، عمارت درست کرده اند و رفت و آمدهایشان مناسب شان روحانیت نیست و آن چیزی را که نسبت به روحانیت در دلشان بوده است از دست بدهند، از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی،همان!

 


برچسب‌ها: حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :

تاريخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392 | 4:51 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

فرمایشات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز 28 بهمن امسال، حاوی نکات مهم و درس هایی برای همگان بود که توجه و یادآوری آن و تذکر مکرر برای به فراموشی نسپردن آنها، از وظایفی است که همه ی یاران و دلسوزان انقلاب باید به آن اهتمام کرده و دنبال کنند. در اینجا با تاکید بر لزوم بازخوانی دقیق این سخنان مهم،به برخی از این درس ها اشاره می کنیم:

 

 

1- برای چندمین بار، جایگاه رفیع و نعمت بزرگ ولایت فقیه در جهت حل اختلافات و بیان قاطع سخن آخر و برخورد با مسئولان خاطی، بر همگان روشن شد و نقش این نهاد عظیم و عمود خیمه ی نظام در مواقع حساس و خطیر، بیش از پیش ، تبیین گردید.

 

 

2-از منظر ولایت،  استکبار ستیزی و اصل مبارزه با آمریکا و فریب نخوردن از سخنان و ژست های فریبنده ی سران آمریکا و تاکتیک های مقطعی سران استکبار، بعنوان یک اصل مهم باید مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

 

 

3- رهبر معظم انقلاب در آستانه ی انتخابات مهم ریاست جمهوری آینده، شعارها و ژست های بی مبنای برخی از کاندیداهای احتمالی آینده و سوء استفاده در جهت وعده و وعید برای ایجاد رابطه با آمریکا را خنثی و باطل کردند.

 

 

4- با این سخنان قاطع و صریح ولایت، نسبت به مسئولان، بخصوص رئیس جمهور ، سخن افرادی که رهبر معظم انقلاب را محصوردر مصلحت اندیشی ها و محدودیت ها و سخنان پنهانی و درگوشی و یا تفویض ماموریت از سوی ایشان برای سخنرانی و افشاگری علیه دولت به فلان فرد و جریان می دانستند، باطل شد و مشخص گردید که رهبر عزیز انقلاب، هیچگاه در چنبره ی مصلحت اندیشی و محدودیت و .... محصور نیستند و شخصا سخن لازم را در وقت لازم با اقتدار بر زبان می آورند.

 

 

5- 29 بهمن همچنین ثابت کرد که رهبر عزیز انقلاب، همچون سلف بزرگوارش(امام راحل(ره)) بر سر اصول انقلاب با هیچکس تعارف ندارد و حمایت ایشان از افراد و حتی نزدیکترین و بالاترین مسئولان کشور، منوط به پایبندی آنان به مسیر صحیح شرعی و قانونی است و در صورت تخطی سایرین نیز، قاطع ترین برخوردها منتظر آنان خواهد بود.

 

 

6- نوع انتقاد از مسئولان نیز نشان داد که مقام معظم رهبری، ظرفیت لازم برای پذیرش انتقاد و سعه ی صدر کافی برای رفع اشکالات را در مسئولین مخاطب خود لحاظ کرده و به آن قائل بوده اند . به لطف خدا واکنش و اعلام تبعیت فوری مسئولان نیز ، بر درستی این ظرفیت، صحه گذارد.

 

7- درس دیگر این روز، تاکید چندباره ی ولایت بر عدم بیان سخن و یا ادعایی است که هنوز به اثبات نرسیده است و برای چندمین بار تاکید شد که این روش غیرقانونی در نظام اسلامی و نیز انتشار شایعات و اسناد غیر معتبر، هرگز راهی برای احقاق حق و دفاع از نظام، نبوده و نخواهد بود. پس تا چیزی در مجرای قانونی خود به اثبات نرسیده است، بیان آن، خلاف شرع و قانون است.


برچسب‌ها: 14 درس مهم از مکتب ولایت

ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392 | 4:45 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

خطاب به سران فتنه و مدعیان انتخابات آزاد و تطهیر کنندگان آنها

 

که این روزها با فراغ بال مشغول فعالیتند

 

 

 

 

 

ما چــون شما شهید فروشی نمی کنیم

 

 

فـریاد را اسیر خــموشی نمــی کنیم

 

 

با محتسب که ساغر ما را شکسته است

 

 

همجوشی و مذاکـــره نوشی نمی کنیم

 

 

آزاده ایــم و نان سیـاست نمی خوریم

 

 

در حزب باد، خـانه به دوشی نمی کنیم

 

 

اهریمنــانه لاف سروشـــی نمی زنیم

 

 

آهنگرانه، مـــــار به دوشی نمی کنیم

 

 

مــــا آرمان میــــثم خرمافروش را

 

 

هرگز فدای زهـــدفـروشی نمی کنیم

 

 

یا بوسه بر انالـــحق حــلاج می زنیم

 

 

یا ادعــای مـــار به دوشی نمی کنیم

 

 

میراث ما ز عشق رجزهای سرخ ماست

 

 

ما چون شما شهــید فروشی نمی کنیم

 



تاريخ : پنج شنبه 8 فروردين 1392 | 4:38 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

آثار مهدی باوری و مهدی یاوری در خانواده

آثار مهدی باوری و مهدی یاوری در خانواده

 

نویسنده: مهدی نیلی پور



 

اعتقاد و باور به امام زمان (ع) و معرفت و محبت ایشان از نظر فردی، خانوادگی و اجتماعی دارای تأثیرات مثبت فراوانی است که شناخت این آثار موجب افزایش دلبستگی و تشویق بیشتر در جهت تقویت مبانی ولائی انسان در محیط خانواده و روابط خانوادگی و تربیت فرزندان خواهد شد. برخی از فوائد مهدی محوری در خانواده عبارت است از:

1. وجود حامی معنوی

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391 | 4:46 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)

زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)

 

نویسنده: مهدی نیلی پور



 

از جمله القاب امام عصر (ع) ربیع الأنام (بهار مردمان ) و نَضره الأیّام (سرسبزی دوران) است. با تفکر و اندیشه در این القاب زیبای حضرت، می توان به چند مشخصه ی یک خانواده مهدوی دست یافت:
 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391 | 4:44 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

سوره نور، خانواده و مهدویت

سوره نور، خانواده و مهدویت

 

نویسنده: مهدی نیلی پور



 

سوره نور، سوره ای است که مباحث آن عمدتاً پیرامون اخلاق و احکام خانواده و مقابله با ساختار شکنان خانواده می باشد. دقت در مفاهیم الفاظ این سوره، پرده از برخی از اسرار و زیبائیهای ارتباط تنگاتنگ این سوره با مباحث خانواده و سپس ارتباط مباحث خانواده با موضوع مهدویت بر می دارد.
1. در آیه نخستین این سوره می خوانیم:
(سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَ فَرَضْنَاهَا وَ أَنْزَلْنَا فِیهَا آیَاتٍ بَیِّنَاتٍ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ‌.) (1)
« این سوره، سوره ای است که آن را فرو فرستادیم و (دستوراتش را) واجب ساختیم و در آن آیاتی روشن نازل کردیم تا شاید متذکر شوید.»
توضیح: تنها سوره ای از قرآن کریم که ابتدای آن لفظ «سوره» وارد شده این سوره است. کلمه سوره از ماده «سور» به معنای دیوار دور شهر و قلعه که آن را جدا می کند، می باشد و چون مباحث این سوره مربوط به خانواده است و خانه محل زندگی یک خانواده با دیواری جدا شده و حریم آن مشخص می گردد، در آیه اولش واژه «سوره» آمده است.
از طرفی در زبان عرب، به دستبند نیز که مایه ی زیبایی و آراستگی است، «سِوار» گفته می شود و از آنجا که وجود خانواده، سبب زینت یک جامعه و قوام آن می شود، این سوره با واژه ی «سوره» شروع می شود و بیانگر این مطلب است که: « جامعه ی زیبا، جامعه ای است که در آن نظام خانواده مقدس شمرده شده و افراد آن خانواده دار و تربیت یافته باشند.»
2. خداوند در قرآن تنها این سوره را واجب شمرده (فَرَضناها) - هر چند اطاعت از همه ی دستورات قرآن واجب است - و این به خاطر آن است که اهمیت دادن به قوانین خانواده و حفظ حریم آن بسیار لازم و ضروری می باشد.
و چون واژه ی «فرض» به معنای ثابت است، اشاره به این مطلب دارد که رعایت محتوای این سوره سبب استواری، استحکام بخشی و ثبات انسان و جامعه می گردد.
 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391 | 4:42 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

نفش زن در سرباز پروری برای جبهه ی حق

نفش زن در سرباز پروری برای جبهه ی حق

 

نویسنده: مهدی نیلی پور



 

از دیدگاه قرآن زن گاهی به عنوان تکمله (کامل کننده) وجود مرد (زوج) و گاهی بدون وجود مرد مستقلاً در جریان تاریخ سازی و تمدن آفرینی و انسان سازی، نقش منحصر به فردی در اختیار دارد.
به طور مثال، قرآن تربیت و آفرینش شخصیت پیامبران بزرگ الهی، همچون: ابراهیم، اسماعیل، نوح، موسی، و پیامبر گرامی اسلام (ص) را مدیون تلاش زنان آسمانی معرفی می کند که در آن، زن به عنوان مادر و یا همسر دارای نقش اساسی بوده و درخصوص حضرت عیسی دارای نقش انحصاری بوده است.
* در کنار حضرت ابراهیم، شخصیتی چون هاجر وجود دارد که با تربیت حضرت اسماعیل، نسل صالحی از ابراهیم را به جامعه بشریت تقدیم کرد و خداوند متعال درمقام تقدیر از زحمات و از خود گذشتگی این بانوی والا مقام، یاد و نام او را در جای جای مراسم حج چون سعی صفا و مروه و چشمه زمزم زنده نگاه داشت و مقبره ی او را چون خانه ی خود (کعبه) مطاف همه ی حاجیان قرار داد.
* در کنار حضرت موسی (ع) به مادری نمونه برمی خوریم که نقش اساسی در تربیت این پیامبر الهی را بر عهده داشت. قرآن در داستان موسی (ع) همیشه به مادر او اشاره می کند و سخن چندانی از پدر او به میان نمی آورد. آیات قرآن در مورد شخصیت مادر موسی قابل تأمل است، قرآن می فرماید:
*(وَ أَوْحَیْنَا إِلَى أُمِّ مُوسَى أَنْ أَرْضِعِیهِ.) (1)
*(وَ أَصْبَحَ فُؤَادُ أُمِّ مُوسَى فَارِغاً ... (2)
همچنین از نقش حضرت آسیه نیز در تربیت حضرت موسی نباید غافل بود، بانوی نمونه ای که با وجود همه ی شرایط غفلت و دنیا گرایی درکاخ فرعون، پاکی و ایمان خود را حفظ کرد.
* درخصوص حضرت عیسی (ع) اساساً هیچ مردی (پدری) در تربیت او نقش ندارد و قرآن مسیح را به عنوان «عیسی بن مریم» معرفی می نماید.
مریم (به معنای عابده) بانویی که در عنفوان جوانی بر او مائده الهی نازل می شد و مقام او آنچنان در درگاه الهی والا بود که خداوند زکریای نبی را خادم او در معبد قرار داد.(3)
بانویی که ملائکه با او گفتگو می کردند و خداوند او را به عنوان سرور زنان عصر خودش برگزید.(4)
و البته قرآن همچنانکه نقش حضرت مریم (ع) در تربیت حضرت عیسی(ع) را منحصر به فرد می داند نقش اساسی مادر مریم (حنّا) در تربیت چنین دختر پاکی را نیز مورد توجه قرار می دهد و اساساً ولادت مریم را نتیجه ی استجابت دعا و نذر معنوی مادر او معرفی می کند.(5)
امام زمان (ع) الگوی خود را حضرت زهرا (س) معرفی کرده و می فرمایند:
(و فی أبنَه رسول الله لی اسوهٌ حسنهٌ.) (6) « ودر دختر رسول خدا (ص) (مادرم زهرا (س)) برای من سرمشق نیکویی است.»
و در برخی روایات اینگونه از حضرت مهدی (ع) یاد می شود:
(المَهدی من وُلدِ فاطمهَ.) (7)
«مهدی (ع) از فرزندان فاطمه (س) است.»
بر اساس همین نقش کلیدی مادر است که در روایات آمده است:
(الجَنَّه تحتَ أقدام الاُمّهات.) (8)
«بهشت زیر پای مادران است.»
و به عنوان یک نمونه ی تجربی تاریخی می بینیم محمد ابن ابی بکر با وجودی که از صلب دشمن امیرالمومنین (ع) بوده، اما به خاطر برخورداری از مادری (به نام اسماء) که عاشق اهل بیت (ع) بود، از شیعیان خالص حضرت علی (ع) شد.
شهید مطهری(ره) نقش زن در تاریخ سازی و تمدن سازی را به دو بخش عمده تقسیم می کنند:
 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 19 آذر 1391 | 4:20 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى

آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى
آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى
نویسنده: زهرا احمدی


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 مهر 1391 | 6:9 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

جنبش هاى هم سو

نبش هاى هم سو

نویسنده:نوروزی رسول



 
 
 

مقدمه

وقوع انقلاب اسلامى ایران در سال 1357 بسیارى از معادلات سیاسى بین المللى را برهم زد و بسیارى از اندیشمندان علوم اجتماعى را به شگفتى واداشت؛ زیرا نظام بین المللى که پس از صلح »وستفالیا« توانست دین را از عرصه هاى حیات اجتماعى و سیاسى بزداید و آن را محصور در حیات فردى نماید، با مشاهده وقوع انقلابى دینى در شرایطى که دنیاى مدرن در اوج سلطه و غلبه قرار داشت، با چالش و پرسشى جدى مواجه گردید. اگرچه به لحاظ تئوریک بسیارى از محققینى که به رسم مدرنیته براین باور بودند که سرنوشت اسلام سیاسى چیزى شبیه مسیحیت قرون وسطى خواهد بود و در نهایت تابع نظم مدرنیته خواهد گردید، اما حیاتِ پویا و حرکت انقلاب اسلامى در قلمرو سرزمینى و بازتاب هاى آن در وراى قلمرو سرزمینى، نشانگر تفاوت هاى عمده میان اسلام سیاسى با مسیحیت قرون وسطایى گردید. (زارع،1383)
از سویى دیگر، در برهه اى از تاریخ که تحولات آن صرفا در زیر دو بیرق کاپیتالیسم یا کمونیسم روى مى داد و هر دو نظام به نوعى نمادهایى از سکولاریسم و نفى حضور دین در عرصه هاى سیاسى - اجتماعى بودند، انقلاب اسلامى نقطه عطفى بود که با هر دو نظام به منازعه ومقابله برخواست و برخلاف مدینه فاضله مدرنیته غربى و اتوپیاى شرقى، مسیرى جدید را براى دست یابى و احیاء تمدن اسلامى آغاز نمود. انقلاب اسلامى، ضمن احیا نمودن اسلام سیاسى در ایران، تاثیر عمده اى بر جنبش هاى سیاسى اسلامى داشته و به نوعى با بازگرداندن اعتماد به نفس مسلمانان و امکان تحقق حکومتى اسلامى، سبب احیاء و بازتولید این جنبش ها گردیده (ملکوتیان،1387) و در نتیجه این انقلاب، نهاده هایى را به سیستم بین الملل عرضه داشته است، که متصف به وصف دینى بوده اند و باعث تولد عنصر دین در روابط بین الملل گردیدند، که اسلام سیاسى نماینده آن مى باشد.
در توضیح علل وقوع انقلاب، هر مکتب و محققى از زاویه دید خود بدان پرداخته و سعى در تحلیل آن نموده است. با توجه به حجمِ کمى و کیفى تحلیل ها و آثار موجود در باره انقلاب اسلامى، در اهمیت و عظمت آن جاى هیچ گونه تردیدى وجود ندارد؛ زیرا وجود مولفه هایى که براى انقلاب هاى بزرگ عنوان شده، انقلاب کبیر بودن این انقلاب را اثبات مى نماید. مولفه هایى؛ نظیر 1-وجود عنصر »ایدئولوژى« با تاکید بر فراملى بودن آن؛ 2-ایجاد تغییراتى بنیادین و فراگیر در سطح جامعه و دولت؛ 3- وقوع انقلاب در کشورى که داراى موقعیت استراتژیک مى باشد. (خرمشاد،1389)
انقلاب اسلامى ایران، به لحاظ ایدئولوژیکى مبتنى بر ایدئولوژى اسلامى بر اساس مذهب تشیع و با توجه به برداشت مبتنى بر نظریه ولایت فقیه حضرت امام(ره) بوده، که در این نوع نگاه، تعریفى جهانى از انقلاب و حوزه فعالیت آن شده است (ملکوتیان، همان). در باب تغییرات بنیادین نیز آنچه که واضح و مبرهن است، تغییرات ساختارى و شکلى در سطح حکومت (سیاسى) و نیز تغییرات عمیق در سطح جامعه(اجتماعى، فرهنگى و ...) مى باشد(محمدى،1358). به عبارت دیگر، تمامى ارکان جامعه به شدت از وقوع این انقلاب متاثر گشته و جامعه، دچار تحولى اساسى در تمامى نهادهاى اجتماعى، سیاسى، فرهنگى و... گردید. موقعیت استراتژیک منطقه خاورمیانه در نظام بین الملل به علت وجود منابع عظیم انرژى و حضور ایران در این منطقه و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه، به ایران اسلامى نقشى اساسى در نظام بین الملل داده و همین امر سبب شده تأثیرات این انقلاب، چه در درون منطقه و چه در بیرونِ آن، از انقلاب اسلامى، انقلابى بزرگ بسازد(خرمشاد،همان).
 

 



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 مهر 1391 | 6:7 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

فقه جعفرى و فهم اجتماعى نص

فقه جعفرى و فهم اجتماعى نص

نویسنده:آیةالله سید محمدباقر صدر
 
 


 
فکر مى کنم، این نخستین بار است که متنى را از فقیهى اسلامى، که پرورده مدرسه امام صادق(ع) است مى خوانم، که در آن گسترده ترین نظریه عنصر »فهم اجتماعى نص« ارائه شده و در آن تفاوت میان مدلول لغوى- لفظى نص و مدلول اجتماعى آن، به صورت موشکافانه و ژرف بررسى شده و حدود مشروع مدلول اجتماعى نیز مشخص شده است.
به رغم آن که فقها در ممارست کار فقهى شان و در حوزه هاى استنباط از نص، عنصر فهم اجتماعى را در فرایند فهم دلیل، در کنار بعد لفظى دلالت، وارد و برآن اتکا مى کنند، اما آنان غالباً در فرایند فهم دلیل، بعد لفظى را از بعد اجتماعى به عنوان دو بعد متمایز که هر کدام ملاک و حدود جداگانه اى دارند، تفکیک نمى کنند، بلکه این دو بعد در کار آنان به صورت دوگانه و تحت نام واحدى که »ظهور« است به کار برده مى شود.
نخستین بار با مطالعه برخى بخش هاى کتاب مجدّد جاودانه »فقه الامام الصادق«، تألیف استاد ما، حجّت بزرگ، شیخ محمدجواد مغنیه درباره عنصر فهم اجتماعى نص، مطلبى مى خوانیم، که فقه جعفرى با این کتاب ابداعى، به لحاظ روش و بیان، تصویرى درخشان یافته است.
در چند جاى این کتاب ارزشمند بر عنصر اجتماعى فهم دلیل، تفکیک میان آن و بعد لفظى ناب آن تأکید شده است، حال براى این که ایده کتاب را درباره فهم اجتماعى نص و محتوا و نقش این فهم در استنباط حکم از نص را توضیح دهیم، لازم است ابتدا از ظهور سخن بگوییم.
 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 مهر 1391 | 6:3 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

مطهرى و صداى پرسش هاى زمانه

مطهرى و صداى پرسش هاى زمانه
 

نویسنده:رهدار احمد
 
 


 
1) بى شک، متفکران، فرزندان زمانه خودشان هستند و فرزند زمانه بودن یک متفکر، به این معنى است که وى ناگزیر از تأمل درباره پرسش هاى زمانه خویش است. البته نه هر زمانه اى مى تواند آبستن هر پرسشى باشد و نه هر پرسشى در دامان هر زمانه اى به دنیا مى آید. تنها به همین دلیل است که متفکران و اندیشمندان گذشته، بسیارى از مسایلى را که براى اخلاف و گذشته گانشان مسایلى ضرورى و گاه حتى پیش پا افتاده تلقى مى شد، هرگز مورد تأمل قرار نداده اند و این، نه به این معنى است که نبوغ آن ها از اخلاف شان کم تر بوده، بلکه بدین معنى است که آن ها فرزندان زمانه شان بوده اند و تنها به مسایلى بیندیشند که مسایل زمانه شان باشد. از این رو، ما نیز اجازه نخواهیم داشت که اسلاف مان را به دلیل عدم تأمل شان درباره مشکلات خاص زمانه مان؛ از قبیل کنترل جمعیت، بحران هاى زیست محیطى و... مورد محاکمه و پرسش قرار دهیم.
هر زمانه اى به مثابه زن حامله اى مى ماند که بالفعل آبستن نوزادى خاص است، به رغم این، مى تواند مستعد آبستن نوزادان نیامده اى نیز باشد. واقعیت این است که آمدن هر نوزادى مسبوق به گذشت زمانه اى است و لذا نه همه فرزندان را مى توان یک باره از شکم مادر بیرون کشید و نه هر فرزندى در هر زمانى که مادر یا هر کس دیگر اراده کند، متولد مى شود. متفکر نیز به هر میزان هم که متفکر باشد، نمى تواند از شکم زمانه اش علمى را که متعلق به آن زمان نیست، بیرون آورد. متفکران آن گاه که به فردا مى اندیشند، قابله مادر زمانه شان، و آن گاه که به امروز مى اندیشند، فرزند آن هستند.
البته، فرزند زمانه بودن یک متفکر، بدین معنى نیست که آن ها هرگز نتوانند و یا نخواهند براى فردا بیندیشند، بلکه بدین معنى است که آن ها هرگز اجازه ندارند از امروزشان غفلت کنند. متفکرى که صداى پرسش هاى زمانه اش را نشنود و تنها به دنبال حل مسایل فردا باشد، هرگز در دادگاه تاریخ معذور نخواهد بود. پیامبران الهى نیز که مبشران فردا بوده اند، هرگز از احوال امروز جامعه شان غافل نمى شدند. اساساً آن ها این گونه مى اندیشیدند که براى به فردا رسیدن باید از معبر امروز گذشت و اگر امروزشان آباد نباشد، به طور حتم، فرداى شان نیز نخواهد بود و شاید این جمله مرحوم شریعتى، که گفت: »دین من اگر دنیاى مرا آباد نکند، آخرتم را نیز نمى تواند« در همین راستا قابل فهم باشد.
 


ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 مهر 1391 | 5:57 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |
درس اخلاق - جلسه 1

درس اخلاق - جلسه 1
• زمان : 31:27
• گروه : آیت الله شیخ محمد شجاعی
• موضوع : چند رسانه ای / سخنرانی / درس اخلاق
درس اخلاق - آیت الله شجاعی

جهت پخش صوت یا فیلم در سایت یا وبلاگ خود کد زیر را copy و در محل مورد نظر خود paste کنید:

 

           

 

     دریافت فایل
http://rasekhoon.net/media/download/363846/درس-اخلاق-جلسه-1



تاريخ : یک شنبه 9 مهر 1391 | 5:44 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

قطعه جدید استاد کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام : تو کیستی؟
• زمان : 2:19
• گروه : استاد محمد علی کریمخانی
• موضوع : چند رسانه ای / سرود و آواز / امام رضا چند رسانه ای / سرود و آواز / سرود و آواز مذهبی
دانلود آواهای مذهبی استاد محمد علی کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام _ دانلود آهنگ جدید استاد کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام : تو کیستی؟

دریافت فایل



تاريخ : یک شنبه 9 مهر 1391 | 5:41 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

صحیفه ملعونه

امام زمان وارث اشیاءمربوط به حضرت زهرا(ع)و ائمه(ع)و موارد دیگر(3)

نویسنده:خطیب شهیر استاد سید حسن احمدی اصفهانی
محمد رضا رحمتی شهرضا


 

میخ در

ماجرای جسارت به وجود نازنین سیده زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا(ع)از جمله مسائلی است که برای همیشه، دل و جان شیعیان را داغدار نموده است که میخ دری که به سینه حضرت(ع)اصابت نموده همچون سندی گویا در دست فرزند بزرگوارش امام مهدی «عج»خواهد بود تا انتقام یک عمر مظلومیت برای همیشه گرفته شده و دل شیعه تسلی یابد.
کتاب مؤتمرعلماء بغداد تألیف ابی الهیجاء شبل الدولة مقاتل بن عطیة بن مقاتل البکری، از بزرگواران علمای حنفی مذهب قرن پنجم هجری است.مرحوم آیت الله مرعشی نجفی(رح)درمعرفی این کتاب می نویسد:
«این کتاب با همه کم حجمی و کوچکی،حاوی مناظرات مهمی است میان عالمی شریف که علویه شیعی است و عالمی قریشی و عباسی سنی در بغداد، درمحضر سلطان ملکشاه سلجوقی و با نظارت وزیردانشمند، مورخ و محقق و دانشمندش خواجه نظام الملک ابی علی الحسن خراسانی،متوفای 485،موسس مدرسه نظامیه آن شهر،روی داده که سرانجام پیروزی با فرد علوی بوده است.اخیرا نسخه ای دیگر از این کتاب تحقیق و مقدمه ای محققانه، با نام الامامة و الخلافة دربیروت به چاپ رسیده که با نسخه چاپ شده در قم،اندک تفاوتهایی دارد که چندان مهم نیست.»(1)
در این کتاب آمده:
«قال الملک:انک ایها العلوی:قلت فی اول الکلام:ان ابابکر اساء الی فاطمة الزهرا بنت رسول الله صلی الله علیه و آله فما هی اسائءته الی فاطمة؟ قال العلوی:ان ابابکر بعد ما اخذا لبیعة لنفسه من الناس بالارهاب و السیف و التهدید و القوة، ارسل عمر و قنفذا وخالد بن الولید و اباعبیدة الجراح و جماعة اخری من المنافقین الی دار علی و فاطمة(ع)و جمع عمر الحطب علی باب فاطمة(ذلک الباب الذی طالما وقف علیه رسول الله و قال:السلام علیکم یا اهل بیت النبوة، و ماکان یدخله الابعد الاستئذان)و احرق الباب النار.و لما جائت فاطمة خلف الباب لترد عمر و حزبه، عصر عمر فاطمة بین الخائط و الباب عصرة شدیدة قاسیة حتی اسقطت جنینها و نبت مسمار الباب فی صدرها و صاحت فاطمة:ابتاه، یا رسول الله !انظر ماذا لقینا بعدک من ابن الخطاب وابن ابی قحافه!فالتفت عمر الی من حوله و قال:اضربوا فاطمة،فانهالت السیاط علی حبیبة رسول الله و بضعته حتی ادموا جسمها، و بقیت آثار العصرة القاسیة و الصدمة المریرة تنحر فی جسم فاطمة، فاصبحت مریضة علیلة حزینة فارقت الحیاة بعد ابیها بایام، ففاطمة شهیدة بیت النبوة، فاطمة قتلت بسبب عمربن الخطاب.قال الملک للوزیر:هل ما یذکر العلوی صحیح؟ قال الوزیر:نعم انی رایت فی التواریخ ما یذکر العلوی.»(2)
«...پادشاه گفت:ای علوی، تو در آغاز سخن، گفتی که ابوبکر به فاطمه زهرا، دختر رسول خدا، بدی هایی رواداشته است.بدی های او نسبت به فاطمه چه بود؟ علویه گفت:پس از آن که ابوبکر با تهدید و زور از مردم برای خود بیعت گرفت.عمر، قنفذ و خالد بن ولید را با عبیده ی جراح و جماعتی دیگر از منافقان، به خانه علی و فاطمه(ع)فرستاد.عمر نزد در خانه فاطمه هیزم جمع کرد.
همان دری که پیوسته رسول خدا(ص)نزد آن می ایستاد و می فرمود:السلام علیکم یا اهل بیت النبوة و هیچ گاه بدون اجازه وارد آن نمی گشت.
در را آتش زد.و چون فاطمه پشت در آمده بود تا عمر و یاران او را منصرف سازد، او را میان درو دیوار چنان بیرحمانه فشرد که جنینش را انداخت.میخ در، در سینه اش جا گرفت.فاطمه ناله سرداد.پدرم ای رسول خدا!بنگر پس از تو ما از این خطاب وابن قحانه چه ها دیدیم.
آنگاه عمر به اطرافیانش گفت:فاطمه را بزنید!پس تازیانه ها بر جبیب رسول خدا و پاره تن او، باریدن گرفت به احدی که بدنش را خونین کرد.آثار این فشار بی رحمانه و صدمات تلخ، بر جسم فاطمه(ع)چنان باقی ماند که بیمار، زمین گیرو غرق غم گشت.چند روزی نگذشت که از دنیا رفت.
بنابراین، فاطمه شهید خانه نبوت است، و فاطمه به دست عمر بن خطاب کشته شد.
پادشاه به وزیر گفت:آیا سخنان علویه صحیح است؟ وزیر گفت:آری، به همین صورت که علویه می گوید، من(نیز)در کتاب های تاریخی دیده ام.
فیلسوف محقق ایة الله العظمی شیخ محمد حسین اصفهانی(رح)می گوید:
«ولست ادری خبر المسمار
سل صدرها خزانة الاسرار

من داستان میخ در را نمی دانم،
از سینه اش مخزن الاسرار بپرس.
درکتاب ریاحین الشریعة نیز آمده که:«فاطمه(ع)در آغوش فضه از شدت درد پهلو و اصابت میخ در و سقط جنین بیهوش شد.»(3)


برچسب‌ها: نویسندهخطیب شهیر استاد سید حسن احمدی اصفهانی محمد رضا رحمتی شهرضاسینا خداکرم

ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 9 مهر 1391 | 5:37 بعد از ظهر | نویسنده : سینا |

رضازاده: وزنه برداری پتانسیل سه طلای المپیک را دارد

» سرویس: ورزشي - المپيك لندن

وزنه‌برداری یکی از پرامیدترین رشته‌های کاروان ورزشی ایران در المپیک بوده و حسين رضازاده امید بسياري دارد که این بار ایران به سه مدال طلای المپیک دست پیدا کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از لندن، رستمی، محمدپور و مرادی سه وزنه‌بردار پرامید تیم ایران هستند که از روز شنبه در لندن حضور داشته و روز گذشته (یکشنبه) برای نخستین بار وارد محل تمرین شده و بر اساس برنامه، تمرین‌هایی را انجام دادند. نکته مهم در میان این تمرین‌ها این بود که رضازاده به عنوان قهرمان دو دوره المپیک از وضعیت شاگردان باقری بسيار راضی و امیدوار است تا رکورد او و توکلی در بازی‌های سیدنی در این دوره شکسته شود.

حسین رضازاده که این روزها خود شلوار و گرمکن ورزشی به تن کرده و همراه جدی تیم ایران است، به خبرنگار ایسنا می‌گوید: «خدا را شکر همه بچه‌ها در شرایط خوبی قرار دارند. به نوبه خودم هرچه از دستم برمی‌آمد، در اختیارشان گذاشتم. در اردوی بجنورد یکی از بهترین مکان‌ها را برای تمرین در اختیارشان گذاشتیم و آنها نیز تمرین‌های خوبی را انجام دادند. کار ديگري از دست ما برنمی‌آمد که نکنیم. حتی در روزهای آخر افراد بزرگواری همچون سرتیپ احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی هم با هدایایی از وزنه‌برداران تقدیر کردند. خدا را شکر، وضعیت آنها از لحاظ روحی و جسمی خوب است.»


برچسب‌ها: رضازادهوزنه برداری

ادامه مطلب
تاريخ : دو شنبه 9 مرداد 1391 | 12:5 قبل از ظهر | نویسنده : سینا |

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 18 صفحه بعد

دیدار فرماندهان ارتش با رهبر انقلاب در نوشهر
شعر خوانی | عده ای شاد و خنده رو
کدخدای دروغو!
حصر سران فتنه لغو می شود؟
عزت وعبرت
معجزه شیخ رجبعلی خیاط
«باب الجواد» راه ورودی به قلب توست!
تکنوکراسی در معماری شهر تهران
تاسیس وبلاگ طلبه
نامه ای که آقا نوشت و چمران امضا کرد
تایید هولوکاست خطای تاریخی یا خط سیاسی!
خط قرمز قطعی ما ولایت فقیه است
همه می دانند ادعاهای آمریکا علیه جبهه مقاومت یک دروغ بزرگ است
رسوایی هاشمی در هم صدایی با آمریکا
تهذيب نفس از ديدگاه فلسفه صدرايى‏
ظریف از فیس بوک به تبیان آمد
برخلاف امریکا همه گزینه‌های اسد روی ‎میز است
رجعت از دیدگاه روایات
رضایت مشترک، رویایی دست‌یافتنی
حقیقت دفاع امیرالمومنین علیه السلام از عثمان
آیا منظور از قائم همیشه حضرت مهدی است؟
7 نکته مهم اخلاقی در 7 حکایت کوتاه
مرغ باغ ملکوتم!
اشعار زیبا مخصوص امام زمان (عج) و ماه رمضان
از ته دلت بخند
یک مراسم ازدواج ترسناک!
شما دینتون را فروختید و ما خریدیم
من دشمنت نیستم!
نقدی متفاوت بر تفکرات پدر معنوی کارگزاران سازندگی؛ هاشمی رفسنجانی از منظری دیگر
گام اول اعتدال اقتصادی پرهیز از ایجاد شوک‌ جدید
14 درس مهم از مکتب ولایت
قرآن کریم
حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
14 درس مهم از مکتب ولایت
شهید فروشی نمی کنیم
آثار مهدی باوری و مهدی یاوری در خانواده
زندگی بهاری با یاد مهدی (ع)
سوره نور، خانواده و مهدویت
نفش زن در سرباز پروری برای جبهه ی حق
آسیب شناسى ارتباطات اینترنتى
جنبش هاى هم سو
فقه جعفرى و فهم اجتماعى نص
مطهرى و صداى پرسش هاى زمانه
درس اخلاق - جلسه 1
قطعه جدید استاد کریمخانی در وصف امام رضا علیه السلام : تو کیستی؟
صحیفه ملعونه
هدف وزنه برداری، شکستن رکورد سیدنی
حرف مدرس را تایید کرد
لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • دانلود